Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA), której właścicielem jest samorząd województwa łódzkiego, będzie łączyć Łódź z miastami i gminami aglomeracji. W sumie przewoźnik ma otrzymać 20 nowoczesnych pociągów. Kolejnych 10 zostanie dostarczonych w październiku 2014 r., a ostatnie cztery - w lutym 2015 r.

Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień mówił podczas uroczystości na dworcu Łódź Kaliska, że to pierwszy od wielu lat tak duży zakup taboru kolejowego w regionie. Stępień liczy, że 20 nowych pojazdów to początek zmian w Łódzkiem. Przypomniał, że w 2015 roku ma zakończyć się budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna i w tym samym roku - jego zdaniem - ma szansę ruszyć projekt związany z budową tunelu średnicowego, łączącego dworce Łódź Fabryczna i Kaliska.

Ekspert rynku transportowego Adrian Furgalski podkreślił, że w całej Europie istnieje trend wzmacniania kolei aglomeracyjnych. "W Polsce także te koleje, które już powstały, bądź pełnią na pewnych odcinkach funkcję kolei aglomeracyjnych, odniosły sukces" - zaznaczył.

W jego ocenie na ten sukces składają się cztery elementy: dobra infrastruktura i pociągi, dobry system taryfowy i biletowy oraz wspólny bilet dla kolei oraz komunikacji miejskiej i podmiejskiej.

Nowe pociągi ŁKA mogą rozwijać maksymalną prędkość 160 km na godz. i pomieścić 254 pasażerów. Wagony są klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zamontowano w nich ergonomiczne fotele, kamery monitorujące wnętrze i otoczenie pojazdów oraz wyświetlacze LCD. Pojazdy wyróżniają niskie koszty eksploatacji oraz zużycie energii.

Według zapewnień producenta to pierwsze pociągi w Polsce seryjnie wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2, czyli m.in. w sygnalizację kabinową dla maszynisty, co ma zapewnić większe bezpieczeństwo podróżowania. Pojazdy dla ŁKA powstają w fabryce szwajcarskiej firmy w Siedlcach.

Pierwsze połączenia ŁKA uruchomi 15 czerwca, a nowe pociągi jeździć będą na trasie z Łodzi do Sieradza. Od września będą obsługiwać też linię Zgierz-Łódź Widzew. Później uruchomione zostaną połączenia do Łowicza, Kutna i Koluszek. Trwają ostatnie rozmowy przewoźnika z samorządami na temat wspólnego biletu aglomeracyjnego.

Kontrakt na dostawę 20 pociągów jest realizowany w ramach projektu "Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej". W jego ramach trwa też budowa nowoczesnego zaplecza technicznego dla taboru na stacji Łódź Widzew. Zakończenie tej inwestycji zaplanowano na jesień 2014 r. Firma Stadler Polska w ramach kontraktu przez 15 lat będzie zajmowała się też serwisowaniem i utrzymaniem pojazdów. Koszt budowy oraz wyposażenia zaplecza to 55,2 mln zł, a wartość całej inwestycji przekracza 457 mln zł - ponad 193 mln zł pochodzi ze środków unijnych.

W związku z uruchomieniem ŁKA zbudowano lub przebudowano 24 perony na 14 przystankach oraz na trzech stacjach: Stryków, Głowno i Chociszew. Do września PKP PLK ma zakończyć modernizację trasy ze Zgierza do stacji Łódź Widzew. (PAP)