"Turystyka to temat, który szczególnie interesuje samorządy. Ale jest on też szczególnie limitowany przez Komisję Europejską, zatem w negocjacjach staraliśmy się nie podkreślać tego słowa. Mówiliśmy o promocji gospodarczej, turystyce, która ma sprzyjać przedsiębiorczości, uatrakcyjniać dany obszar, przyciągać do niego firmy i inwestycje. W takiej konwencji chcemy wybierać projekty turystyczne w Łódzkiem" - wyjaśnił marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień.

Ponad 153 mln zł, które zostanie podzielone w tym roku, to - jak oszacował Stępień - trzy czwarte alokacji przeznaczonej w bieżącej, siedmioletniej perspektywie.

"W ogłaszanych konkursach angażujemy część kwot, przeznaczonych na dofinansowanie przedsięwzięć. Chcemy dać za rok szansę tym, którzy obecnie są jeszcze nieprzygotowani do ubiegania się o środki unijne i chcieliby w swoich samorządach, społecznościach czy firmach wypracować jak najlepsze projekty" - dodał.

O dofinansowanie mogą ubiegać się projekty związane z budową bądź przebudową infrastruktury turystycznej, pracami budowlanymi prowadzonymi w celu przystosowania istniejących obiektów do celów turystycznych oraz inwestycje odnoszące się do tworzenia lub rozwoju produktów regionalnych.

W projekcie można uwzględnić m.in. wydatki na sprzęt niezbędny do jego realizacji, zagospodarowanie bezpośredniego otoczenia funkcjonalnie powiązanego z projektem, inwestycje dotyczące dziedzictwa kulturowego i infrastruktury kulturalnej oraz kampanie promujące ofertę turystyczną.

Potencjalni beneficjenci mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów; w przypadku projektów dotyczących rewitalizacji może ono sięgać nawet 89 proc.

O dofinansowanie mogą ubiegać się m.in. przedsiębiorcy, jednostki samorządu terytorialnego oraz projekty partnerskie zawiązane przez nie z podmiotami publicznymi, organizacjami pozarządowymi, instytucjami kultury, kościołami, lokalnymi grupami działania. (PAP)