Apel mieszkańców Pomorza, samorządowców, przedsiębiorców oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych do rządu RP w sprawie budowy drogi ekspresowej S6 na terenie województwa pomorskiego został podpisany w czwartek w Lęborku. Podpisało się pod nim kilkudziesięciu przedstawicieli samorządów, głównie z zachodniej części Pomorskiego, środowisk przedsiębiorców, firm oraz organizacji pozarządowych.

Czytaj też: MIB: za wcześnie na określenie terminu budowy S6 w Pomorskiem

Jak tłumaczą w swoim piśmie, "z dużym niepokojem przyjmujemy pojawiające się w ostatnim czasie w mediach wypowiedzi przedstawicieli Rządu RP, które znacząco oddalają perspektywę budowy drogi ekspresowej S6 w województwie pomorskim”. Chodzi o odcinek od Sianowa przez Słupsk i Lębork do Gdyni i Gdańska i połączenie z A1.

Chodzi m.in. o wypowiedź wiceministra infrastruktury i budownictwa Kazimierza Smolińskiego w ub. tygodniu na antenie lokalnego radia. „Trasę S6 wybudujemy, tylko trochę później (…) myślę, że będzie to po 2020 roku” - powiedział. Tłumaczył to m.in. małym obciążeniem tej drogi w porównaniu do innych w kraju.

„Inwestycja ma strategiczny charakter dla województwa pomorskiego. Droga ekspresowa S6 należy do najważniejszych połączeń drogowych województwa pomorskiego oraz stanowi jedno z najważniejszych powiązań krajowego i europejskiego systemu transportowego” – napisano w apelu do rządu.

Przedstawiciele pomorskich samorządów, organizacji pozarządowych i ośrodków akademickich, przedsiębiorców oraz mieszkańcy województwa zaznaczają, że „nie przemawia do nas (…) argumentacja wskazująca drogę S6 jako mniej obciążoną w stosunku do innych dróg krajowych”. „Na niektórych swoich odcinkach DK 6 średni dobowy ruch roczny znacznie przekracza liczbę 20 tys. samochodów osiągając nawet 41 tys., a na obwodnicy Trójmiasta 70 tys. samochodów” - uzasadniają.

„Dzięki staraniom władz samorządowych Pomorza oraz oddziałowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku droga S6 została umieszczona na wysokim miejscu (pozycja 7 na 42 projekty) w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. z perspektywą do 2030 r., realizowanych ze środków UE. Ponadto inwestycja ta znajduje się na pozycji 10 (na 51 przedsięwzięć) w załączniku nr 1 (Lista zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach Programu) do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023, a także została zidentyfikowana w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych PO IŚ 2014-2020. Dla inwestycji opracowano koncepcje programowe oraz uzyskano decyzję środowiskową” - czytamy.

Zwraca się uwagę, że „obszar zachodniej części województwa został wskazany w projekcie Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) jako obszar zmarginalizowany. Projekt SOR wskazuje również na konieczność uzupełnienia luk w sieci połączeń drogowych, w tym TEN-T, do której należy ta inwestycja”.

„Brak tej ważnej dla nas (...) drogi oznacza stagnację gospodarczą i społeczną znacznej części województwa pomorskiego. Jest ona ważna dla przedsiębiorców, dla rozwoju gmin, ośrodków akademickich, jak i dla wszystkich mieszkańców tej części Pomorza. Dlatego wspólnie apelujemy o jak najszybsze rozpoczęcie prac nad realizacją tej ważnej dla Pomorza i Polski inwestycji” – czytamy w piśmie do rządu.

Planowana droga ekspresowa S6 o łącznej długości ok. 330 km ma połączyć Szczecin, Police, Goleniów, Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk i Trójmiasto z A1.

We wrześniu ub. roku GDDKiA w Gdańsku ogłosiła dwa przetargi na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S6. Pierwszy dotyczył rozbudowy istniejącej Obwodnicy Słupska do pełnych dwóch jezdni, drugi - budowy drogi S6 na odcinku Słupsk - Lębork. Zakładano, że prace projektowe, roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny być ukończone w ciągu 30-33 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. (PAP)