Taką informację przekazał na konferencji prasowej we wtorek wiceprezydent Opola Mirosław Pietrucha. Podał, że w związku z tak zaplanowanymi konsultacjami miasto liczy na większą frekwencję. „Głosowanie w ramach wyborów parlamentarnych jest chyba najlepszym momentem, by ludzi zainteresowanych tym projektem zapytać, który z tych wariantów: trasa średnicowa czy trasa południowa, jest preferowany” – mówił.

Dyrektor opolskiej delegatury Krajowego Biura Wyborczego Rafał Tkacz powiedział PAP, że prawnie zorganizowanie takich konsultacji równolegle z wyborami jest możliwe. „Przy czym obwodowe komisje i te komisje referendalne, służące konsultacjom, będą musiały mieścić się w innych lokalach wyborczych. To nie znaczy, że muszą to być całkiem odrębne budynki, ale w jednym budynku komisje będą musiały być w różnych salach czy innych pomieszczeniach, w których nie będzie znajdowała się obwodowa komisja wyborcza” – wyjaśnił Tkacz.

Konsultacje mają dotyczyć jednego, wskazanego z trzech opracowanych w sumie przez ekspertów i popartego opinią Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) wariantu tzw. trasy średnicowej oraz jednego z opracowanych wariantów fragmentu obwodnicy południowej, tzn. odcinka, który ma prowadzić od ul. Krapkowickiej do ul. Strzeleckiej w Opolu.

Obwodnica południowa w całości ma domknąć ring wokół Opola, łącząc istniejącą już obwodnicę północną od strony wyjazdu w kierunku autostrady A4 i Wrocławia czy Brzegu z jej fragmentem kończącym się od strony wyjazdu z Opola w kierunku Strzelec Opolskich i Katowic.

Wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg (MZD) w Opolu Piotr Rybczyński powiedział PAP, że gotowa jest już dokumentacja dotycząca budowy fragmentu obwodnicy południowej prowadzącego od obwodnicy północnej (okolice istniejącej wagi dla samochodów ciężarowych), przez rondo na ul. Wrocławskiej (przy np. Centrum Wystawienniczo-Kongresowym), a następnie wzdłuż granicy miejskiego cmentarza, aż do wiaduktu na ul. Niemodlińskiej od strony miejscowości Komprachcice. W tej sprawie wydano już też decyzję środowiskową. Miasto chciałoby rozpocząć tę inwestycję na przełomie roku 2015 i 2016 lub na początku roku 2016.

Jesienne konsultacje mają natomiast dotyczyć fragmentu obwodnicy południowej z mostem przez Odrę wiodącym od ul. Krapkowickiej do ronda na ul. Strzeleckiej. W preferowanym przez miasto wariancie - jednym z trzech opracowanych - ma się on zaczynać od znajdującego się na ul. Strzeleckiej ronda i prowadzić przez okolice nowej drogi wybudowanej do wysypiska, potem przechodzić przez Odrę i trafiać w okolice między podopolskimi miejscowościami Winów i Wójtowa Wieś. Rybczyński wyjaśniał, że pozostałe dwa warianty tego fragmentu „są wysunięte bardziej na południe”.

Trasa średnicowa natomiast ma połączyć dodatkowym mostem przez Odrę zachodnią i wschodnią część miasta. W przypadku tej trasy także przygotowano trzy jej warianty. Preferowany przez miasto wariant to trasa wiodąca od strony ul. Prószkowskiej wiaduktem nad ul. Krapkowicką, mostami nad kanałem ulgi i Odrą, a następnie na zapleczu budynków znajdujących się przy ul. Kropidły. Na wysokości ul. 11 listopada, przy nasypie kolejowym, kolejnym mostem trasa ma prowadzić przez kanał Młynówka, a następnie włączyć się w ul. Struga, a potem Reymonta.

Wszystkie trzy warianty trasy średnicowej zostaną zaprezentowane i poddane dyskusji w środę po południu w opolskim ratuszu podczas tzw. debaty publicznej. (PAP)