Szubiela przedstawił posłom z sejmowej Komisji Spraw Wewnętrznych najnowsze dane dotyczące systemu. Wynika z nich, że do wtorku do godziny 16, urzędy przyjęły 16 tys. 150 wniosków o wydanie dowodów osobistych, wydanych zostało ponad 28 tys. dowodów, unieważnionych ponad 33 tys. Zarejestrowano też 1458 aktów małżeństwa, 3440 aktów zgonów, 4230 aktów urodzeń i ponad 26 tys. zameldowań.

Czytaj: MSW o Systemie Rejestrów Państwowych: każda wielka zmiana wymaga czasu>>

"System pracował już w niedzielę pierwszego marca. Wiele gmin mimo dnia wolnego od pracy szykowało się do poniedziałku. Z systemu korzysta 14,5 tys. użytkowników, 2478 gmin" - powiedział minister.

Jak dodał, większość problemów związanych z działaniem systemu, które do tej pory wystąpiły, ma charakter konfiguracyjny - przykładowo pojawił się problem nadania PESEL w trakcie rejestracji urodzeń, dotyczył on 200 przypadków.

"Daleki jestem od kreowania na siłę sukcesu. Podchodzimy bez zbędnej euforii, ale nie dramatyzujemy" - mówił wiceminister. W jego ocenie, stabilizacja nowego systemu jest kwestią dni, a nie tygodni czy miesięcy. Poinformował również, że w poniedziałek było w sumie 625 zgłoszeń problemów, we wtorek o ok. 200 mniej. "Pokazuje to, że po przebrnięciu problemów konfiguracyjnych one do nas nie wracają" - wskazał.

Szubiela zapewnił posłów, że urzędnicy, nawet jeśli mają problem z nowym systemem mogą mimo to załatwić sprawę; zaznaczył, że często zależy to od ich podejścia. "Niedogodności będą, ale jesteśmy zabezpieczeni, jeśli były problemy z nową aplikacją urzędnik mógł skorzystać z dotychczasowej aplikacji albo trybu awaryjnego - przybić pieczątkę i podpisać się" - wyjaśnił.

Posłowie dopytywali co dzieje się w sytuacji, gdy do systemu zostaną wprowadzone błędne dane i czy istnieje możliwość weryfikacji takich sytuacji. Przedstawiciele MSW podkreślali, że system jest tak zbudowany, że każde wprowadzenie lub zmiana danych musi zostać podpisane przez urzędnika. Wyjaśniali, że część tego rodzaju błędów można poprawić jeszcze na szczeblu gminy, inne centralnie.

W niedzielę połączone zostały rejestry: PESEL, ewidencja dowodów osobistych i akta stanu cywilnego. Pracownicy urzędów gmin oraz urzędów stanu cywilnego rozpoczęli pracę w nowym centralnym Systemie Rejestrów Państwowych.

W związku z połączeniem rejestrów, weszły w życie nowe przepisy; od 1 marca obwiązują nowe dowody osobiste, które można wyrobić w najbliższym urzędzie gminy, niezależnie od meldunku. Ponadto rodzice mogą nadawać dzieciom również imiona obce, a ślub cywilny można wziąć także poza urzędem.

Wartość realizowanego przez MSW projektu Pl.ID, w ramach którego ruszył nowy system rejestrów państwowych, wynosi 290 mln zł. (PAP)