Tyle firm złożyło w wymaganym terminie wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu. 16 ofert wpłynęło, jeden wniosek jest wysłany, ale firma poinformowała o tym GDDKiA i jest to zgodne z warunkami postępowania. Do końca grudnia GDDKiA ma wybrać spośród nich te, które zostaną zaproszone do przetargu i będą mogły przedstawić konkretne oferty, w tym cenowe - poinformował PAP Rafał Malinowski z GDDKiA w Białymstoku. Przetarg jest bowiem prowadzony w trybie ograniczonym.

GDDKiA prowadzi obecnie przetargi na trzy ostatnie podlaskie odcinki S8 Białystok-Warszawa. W połowie grudnia mają być wyłonione firmy, które będą zaproszone do postępowania ws. budowy odcinka Mężenin-Zambrów. Do ograniczonego przetargu zgłosiło się 18 firm. Do 8 stycznia chętne firmy mogą się natomiast zgłaszać do przetargu na budowę odcinka od granicy województw podlaskiego i mazowieckiego do obwodnicy Zambrowa.

Przy wyborze firm zaproponowana w drugim etapie przetargu cena nie będzie jedynym kryterium wyboru. Liczyć się też będzie termin wykonania oraz okres gwarancji na inwestycję. Wszystkie odcinki trasy S8 będą realizowane w latach 2014-2017.

Wszystkie trzy brakujące odcinki podlaskiego fragmentu S8 Białystok Warszawa liczą ok. 44,5 km. Całkowity szacowany koszt ich powstania - łącznie z wykupami gruntów i dokumentacją - jest oceniany na ok. 2 mld zł. GDDKiA podawała wcześniej, że wszystkie brakujące odcinki "ósemki" do Warszawy w Podlaskiem będą najprawdopodobniej dofinansowane z UE z nowego programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Nie są podawane szczegóły.

Już wcześniej drogowcy deklarowali, że do 2020 roku, gdy wybudowane zostaną również mazowieckie odcinki trasy, Białystok będzie miał połączenie drogą ekspresową ze stolicą.

Dotychczas na podlaskim odcinku drogi S8 Białystok-Warszawa zbudowano w standardzie drogi ekspresowej 24,5-km odcinek trasy Białystok-Jeżewo oraz liczącą 11 km obwodnicę Zambrowa i Wiśniewa. Droga do Jeżewa kosztowała 680 mln zł, a obwodnica Zambrowa - 325,6 mln zł.