Debatę w tej sprawie zaplanowano we wtorek w godzinach 9.05 – 14.30, a głosowanie - w bloku głosowań między 21.30 a 1.30 w nocy ze środy na czwartek.

Podczas prac nad projektem w komisji finansów publicznych zgłoszono 50 poprawek, a komisja zarekomendowała pozytywnie 22 z nich - w większości autorstwa klubu PO.

Zobacz: Komisja finansów poparła 22 poprawki do projektu budżetu na 2015 r. >>

Poza poprawkami dotyczącymi rezerwy na żłobki i podwyższenia wydatków na CBŚ, pozytywną opinię uzyskała zmiana mówiąca o zmniejszeniu o 113 mln 769 tys. zł dochodów budżetu państwa z tytułu wpłat jednostek samorządu terytorialnego. Jest ona konsekwencją podpisanych niedawno przez prezydenta Bronisława Komorowskiego zmian w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, czyli w tzw. janosikowym. Z tymi zmianami wiąże się też poprawka zmniejszająca o 118 mln zł wydatki na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych. Kwota ta ma zostać przeznaczona dla województw na dofinansowanie m.in. utrzymania, budowy, przebudowy oraz remontu dróg wojewódzkich.

Inna poprawka, która zyskała uznanie komisji, mówi o zmniejszeniu wydatków Komendy Głównej Policji - o 217 mln 783 tys. zł i przeznaczeniu tej kwoty dla Centralnego Biura Śledczego.

Posłowie zdecydują, czy zmniejszyć o 15 mln zł wydatki na zwiększanie dostępności wychowania przedszkolnego i przeznaczyć te pieniądze na realizację rządowego programu rozwijania kompetencji i zainteresowań uzdolnionych dzieci i młodzieży.

Komisja poparła też poprawkę zmieniającą plan finansowy Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Zgodnie z nią zwiększeniu miałyby ulec przychody Funduszu - łącznie o 4,9 mln zł.

Poparcie zyskała też poprawka mówiąca o zwiększeniu wydatków bieżących Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Środki te mają pochodzić ze zmniejszenia wydatków na m.in. Kancelarię Senatu (o 100 tys. zł), Rzecznika Praw Obywatelskich (o 3 mln 387 tys. zł), Państwową Inspekcję Pracy (o 3,04 mln zł) czy przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych (o 7 mln zł).

Przygotowany przez resort finansów projekt budżetu przewiduje, że deficyt w 2015 r. nie powinien przekroczyć 46 mld 80 mln zł. Dochody budżetu państwa zaplanowano w wysokości 297 mld 252 mln 925 tys. zł (wobec 277 mld 782,2 mln zł zaplanowanych na br.), a wydatki w kwocie 343 mld 332 mln 925 tys. zł (wobec 325 mld 287,4 mln zł przewidzianych w tym roku). Opracowując projekt przyszłorocznego budżetu MF założyło, że polska gospodarka będzie się rozwijać w tempie 3,4 proc., a średnioroczna inflacja wyniesie 1,2 proc.

Według resortu najważniejszą zmianą, której efekty wpłyną zarówno na przyszłoroczne dochody państwa z PIT, jak i na budżety gospodarstw domowych, ma być zwiększenie o 20 proc. ulgi podatkowej na wychowanie trzeciego i kolejnego dziecka. Zmiana ta ma też umożliwić wykorzystanie pełnej kwoty ulgi tym osobom, które dotychczas wykazywały zbyt mały podatek, aby w pełni ją rozliczyć. Na wydatki budżetu istotnie wpłynie waloryzacja emerytur i rent o wskaźnik w wysokości 101,08 proc., wraz z gwarantowaną podwyżką nie mniej niż 36 zł.

Rząd po raz kolejny zdecydował się natomiast na zamrożenie funduszu płac w sferze budżetowej. Do istotnych dla budżetu i podatników zmian zaliczono także nowe zasady odliczania podatku VAT od samochodów osobowych i innych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony oraz innych wydatków związanych z tymi pojazdami. Zmiany te zostały wprowadzone w 2014 r. z tym, że niektóre będą miały zastosowanie od 1 lipca 2015 r.

Przewidziano także obniżenie stawek akcyzy od paliw silnikowych w zależności od rodzaju paliwa odpowiednio o 25 zł/1000 l lub 25 zł/1000 kg. Kierowcy nie zauważą jednak różnicy w cenach paliw na stacjach benzynowych, bowiem obniżenie akcyzy wiąże się z jednoczesnym podwyższeniem stawek opłaty paliwowej dla poszczególnych paliw o te same wartości.

Zgodnie z konstytucją parlament może pracować nad budżetem cztery miesiące - projekt trafił do Sejmu pod koniec września. Senat ma na zgłoszenie swoich poprawek 20 dni od momentu przekazania ustawy przez Sejm. Jeżeli w ciągu czterech miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu budżetu ustawa nie zostanie przedstawiona prezydentowi do podpisu, może on w ciągu 14 dni zarządzić skrócenie kadencji Sejmu.

Prezydent ma siedem dni na podpisanie ustawy budżetowej; może też - przed jej podpisaniem - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zgodności budżetu z konstytucją. Trybunał musi orzec w tej sprawie w ciągu dwóch miesięcy. (PAP)

mmu/ son/