Początkowo komisja kodyfikacyjna chciała, by przepisy dotyczące kontroli znalazły się w Ordynacji podatkowej, ale resort gospodarki domagał się, by regulacje w sprawie kontroli firm pozostawić w przepisach adresowanych tylko do przedsiębiorców. Podkreślono, że ustawa ta określa najistotniejsze dla nich zasady wykonywania kontroli, a proponowane przez Komisję rozwiązanie dotyczące wyłącznie kontroli podatkowej byłoby odstępstwem od obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego.

Etel powiedział, że zakończyły się konsultacje publiczne opracowanych przez Komisję kierunkowych założeń do nowej Ordynacji podatkowej. Podczas nich zgłoszono wiele uwag, najczęściej bardzo szczegółowych, które będą rozpatrzone na etapie pisania ustawy. Część komisja uwzględniła.

"Uwzględniliśmy m.in. uwagi ministerstwa gospodarki ponieważ uważamy, że przedsiębiorcy powinni mieć swoją całościową regulację dotyczącą kontroli w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, czy przygotowanym prawie działalności gospodarczej" - powiedział Etel. Dodał, że komisja chce, by uprawnienia związane z kontrolami, które przysługują tylko przedsiębiorcom, przyznać też innym podatnikom poprzez umieszczenie w Ordynacji podatkowej odesłania do odpowiednich przepisów prawa działalności gospodarczej.

"Podczas konsultacji nie było uwag, które odrzucałyby całą koncepcję nowej Ordynacji. Bardzo pozytywnie zostały przyjęte propozycje dotyczące tzw. niewładczego załatwiania spraw podatkowych; porozumień, rozmowy z podatnikiem, regulacje dotyczące mediacji" - powiedział Etel. Według niego chwalono także propozycje związane z uproszczeniem postępowania podatkowego oraz rozróżnienie postępowań dotyczących dużych i mniej istotnych kwot.

Zdaniem profesora ze zrozumieniem przyjęto propozycje dotyczące środków komunikacji elektronicznej oraz koncepcję umieszczenia w ustawie zasad ogólnych prawa podatkowego. Pozytywną opinię uzyskał także pomysł rozdzielenia kontroli podatkowej i skarbowej oraz uporządkowanie spraw dotyczących kontroli podatkowej.

Etel zauważył, że największe kontrowersje budził m.in. pomysł wprowadzenia klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania, ale także propozycje dotyczące przedawnienia zobowiązania podatkowego, czy praw i obowiązków podatnika. Komisji zarzucano, że nie chce wprowadzić instytucji rzetelnego podatnika, który cieszyłby się dodatkowymi przywilejami np. związanymi z terminami zwrotów podatków, czy załatwiania spraw.

"My wszystkich podatników chcemy traktować jak rzetelnych podatników, zdając sobie sprawę, że niektórzy tacy nie są. Do tych ostatnich adresowane mają być specjalne przepisy, które ułatwią egzekwowanie od nich podatków" - wyjaśnił Etel. Dodał, że komisji zarzucono, iż jest też przeciwna wprowadzeniu Rzecznika Praw Podatnika. Zdaniem komisji Ordynacja podatkowa nie służy temu, by wprowadzać tego typu instytucje, poza tym nowy rzecznik mógłby pozbawić części kompetencji umocowanego konstytucyjnie Rzecznika Praw Obywatelskich. Komisja kodyfikacyjna nie zgodziła się także z postulatem, by wprowadzić możliwość zaskarżania wydawanych przez ministra finansów interpretacji ogólnych oraz znieść dwuinstancyjne postępowanie podatkowe.

Po przyjęciu założeń przez rząd komisja kodyfikacyjna rozpocznie prace nad projektem, które będą trwały maksymalnie dwa lata. Jednym z głównych zadań nowej Ordynacji podatkowej ma być zmiana społecznego przekonania, że „organy podatkowe są złe". Żeby to wyobrażenie zmienić, trzeba zadbać o prawa podatnika w jego relacjach z organem podatkowym. Drugie ważne zadanie nowej Ordynacji to zwiększenie efektywności realizacji zobowiązań podatkowych. (PAP)

mmu/ jzi/