W czwartek władze Kraków Airport podpisały umowę z niemiecką firmą Max Bögl, wybraną w przetargu na wykonawcę przedsięwzięcia. Zgodnie z porozumieniem prace budowlane rozpoczną się w kwietniu tego roku.
Jak podkreślił prezes krakowskiego lotniska Jan Pamuła, roboty budowlane będą prowadzone przy cały czas pracującym lotnisku, okresowo są więc możliwe utrudnienia.

Inwestycja będzie podzielona na kilka etapów, a wyremontowane odcinki będą płynnie włączane do eksploatacji. Zgodnie z umową roboty budowlane nie mogą spowodować zmniejszenia liczby wykonywanych operacji lotniczych poniżej 13 na godzinę, za wyjątkiem jednego z etapów robót, w którym ograniczenie wyniesie nie mniej niż 11 operacji.

"Cieszymy się, że przetarg wygrała firma, która jest tak doświadczona w realizacji tego typu przedsięwzięć" - zaznaczył prezes.

W ramach inwestycji przebudowane zostaną nawierzchnie dróg kołowania Charlie, Alfa, Golf, Bravo i Fokstrot. Pozwoli to na lądowanie cięższych maszyn. Dzięki zainstalowaniu nowego oświetlenia, samoloty będą mogły bezpiecznie poruszać się po nawierzchniach lotniskowych w warunkach ograniczonej widzialności.

Poszerzona zostanie też płyta postojowa dla samolotów. Powiększy się ona o dodatkowych pięć stanowisk dla średnich maszyn typu Boeing 737-800. Łącznie po rozbudowie krakowski port będzie dysponował 22 stanowiskami postojowymi dla takich samolotów.

Łączna powierzchnia remontowanych i budowanych nawierzchni wyniesie około 20 hektarów, w tym nawierzchni betonowych ok. 15 ha.
Wartość inwestycji wynosi 131,28 mln zł, z czego 50 mln zł to dofinansowanie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota będzie pochodzić z obligacji spółki zarządzającej portem.

Inwestycje w strefie operacyjnej Kraków Airport są częścią największego w historii planu rozbudowy tego lotniska. 11 kwietnia zostanie podpisana umowa z włoską firmą Astaldi na rozbudowę terminalu pasażerskiego (budowa nowej części i modernizacja obecnego terminalu międzynarodowego) i przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego. Trwa już budowa czterogwiazdkowego hotelu przy lotnisku, który ma być gotowy latem 2014.

Po rozbudowie przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 milionów pasażerów rocznie. Obecnie może ono odprawić do 3,5 mln osób rocznie.

Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce, który w zeszłym roku odprawił rekordową liczbę 3,44 mln pasażerów. W obecnym sezonie zimowym Kraków Airport oferuje połączenia regularne i czarterowe do ponad 50 portów.