Podczas konferencji prasowej w środę w Sopocie dyrektor projektu na obszarze Lokalnych Centrów Sterowania Gdańsk i Gdynia Andrzej Krawczyński poinformował, że do wiosny przyszłego roku planowane jest zakończenie prac remontowych na odcinku trójmiejskim. Zaznaczył, że ze względu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej nie zakończą się prace na stacji Gdańsk-Wrzeszcz.

Ocenił, że prowadzone w ciągu najbliższego roku prace nie powinny być tak bardzo uciążliwe dla podróżnych, jak prace prowadzone w minionych dwóch latach.

Rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA Maciej Dutkiewicz ocenia, że trójmiejski odcinek trasy E 65 Warszawa-Gdynia jest najbardziej skomplikowaną częścią modernizowanej magistrali. Planowany całkowity koszt realizacji projektu na trójmiejskim odcinku wynosi prawie 1 mld 167 mln zł.

Modernizacja linii obejmuje m.in.: remont torów, przejazdów kolejowych, peronów, mostów, wiaduktów i przejść dla pieszych oraz wyposażenie linii w urządzenia i przebudowę sieci trakcyjnej.

Efektem modernizacji ma być poprawa bezpieczeństwa podróży, skrócenie czasu przejazdu poprzez przystosowanie linii do kursowania pociągów z maksymalną prędkością 160-200 km/h.

Od rozpoczęcia prac wiosną 2011 r. na terenie Trójmiasta m.in. położono już ponad 50 km torów, zamontowano ponad 45 km sieci trakcyjnej, a półtora miesiąca temu na szlaku Gdynia Orłowo - Gdynia Główna zakończono wszystkie prace modernizacyjne.

Jak poinformowano podczas konferencji, prace trwają jeszcze m.in. na jednym torze z Pruszcza Gdańskiego do Sopotu. Na tym odcinku do użytku został już oddany jeden zmodernizowany tor. Na trasie z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni trwa m.in. przebudowa dwóch wiaduktów i przejścia dla pieszych. Prace prowadzone są również na przystanku Gdańsk Oliwa.
W 2013 roku na stacji Sopot do użytku mają być oddane dwa przejścia dla pieszych i ma się zakończyć budowa wiaty peronowej. W Gdyni Głównej planowane jest zakończenie remontu tunelu łączącego wszystkie perony. Na każdym z peronów zainstalowane zostaną windy.

Dutkiewicz poinformował PAP, że wszystkie projekty związane z modernizacją trasy z Warszawy do Gdyni muszą być zakończone i rozliczone najpóźniej do 2015 roku. Ocenia, że w 2014 r. podróż na tej trasie będzie krótsza. Docelowo podróż ma trwać mniej niż trzy godziny.
Modernizowana linia jest częścią międzynarodowej magistrali kolejowej E-65, znajdującej się w VI paneuropejskim korytarzu transportowym, który łączy regiony nadbałtyckie z obszarami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności.

Dutkiewicz powiedział, że w przyszłym rozkładzie jazdy pociągów (na 2013/2014) pociągi między Warszawą a Krakowem czy Katowicami będą mogły osiągać maksymalną prędkość 200 km/h. Ocenił, że docelowo w ciągu pięciu godzin będzie można dostać się pociągiem z Trójmiasta do Krakowa i Katowic.