Jak przypomniała w piątek rzeczniczka urzędu marszałkowskiego woj. opolskiego Violetta Ruszczewska, trzyczłonowe pociągi region kupił dzięki projektowi „Opolskie mobilne! - usprawnienie transportu zbiorowego regionu i aglomeracji opolskiej” - przy wsparciu środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014 - 2020.

„Szybko podjęliśmy decyzję o przeznaczeniu pieniędzy z drugiego unijnego rozdania na poprawę podróżowania po regionie, szybko ogłosiliśmy przetarg, a firma w terminie wywiązała się z umów” – powiedział w piątek marszałek woj. opolskiego Andrzej Buła. „Dzięki temu mieszkańcy regionu będą mogli komfortowo podróżować korzystając z usług Przewozów Regionalnych” – dodał.

Według informacji członka zarządu województwa Szymona Ogłazy nowe pociągi Impuls będą jeździły w planowym rozkładzie jazdy od poniedziałku.

Ogłoszony w lipcu ub. roku przetarg zakładał kupno 5 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją poszerzenia zamówienia do 7 sztuk. W przetargu oferty złożyły: Newag i Pesa. Oferta Newagu opiewała na 88,3 mln zł za siedem składów; oferta Pesy - za tę samą liczbę pociągów – na 103,2 mln zł.

Umowę z Newagiem władze woj. opolskiego podpisały w październiku 2015 r. (z opcją poszerzenia zamówienia do siedmiu sztuk). W piątek samorządowcy oficjalnie odebrali trzy spośród zamawianych pociągów. Kolejne dwa powinny zostać dostarczone do końca stycznia 2018 r., a dodatkowe dwa, jeżeli zostaną zamówione - do 10 grudnia 2018 r.

Według piątkowej informacji urzędu marszałkowskiego łącznie na zakup siedmiu Impulsów region planuje przeznaczyć ponad 88 mln zł, w tym 13,4 mln zł wkładu własnego. Koszt jednego pociągu to 12,6 mln zł brutto. Pieniądze pochodzą z czterech źródeł - funduszy unijnych, środków własnych budżetu województwa, rezerwy celowej budżetu państwa i Funduszu Kolejowego.

Nowe składy w woj. opolskim mają jeździć na najbardziej obciążonej i najważniejszej linii w regionie, obsługującej około 50 proc. wszystkich podróżnych: Brzeg – Opole – Kędzierzyn-Koźle. Trzyczłonowe składy Impuls mają po 176 miejsc siedzących i współczesne udogodnienia.

Dowiedz się więcej z książki
Ustawa o transporcie kolejowym. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł


Dotąd woj. opolskie posiadało 15 swoich składów - 11 szynobusów oraz 4 zmodernizowane w ostatnich latach składy elektryczne. Stanowiło to ok. 1/3 wszystkich pociągów, którymi usługi transportu kolejowego w województwie wykonują Przewozy Regionalne. Po zakupie nowych składów własnością woj. opolskiego będzie ok. połowa floty potrzebnej do obsługi rozkładu w tym regionie.

W aktualizowanym planie transportowym woj. opolskiego, który zacznie obowiązywać od 2017 r., kluczową zasadą ma stać się powiązanie wszystkich rodzajów transportu zbiorowego, aby mógł on być alternatywą dla prywatnych środków komunikacji. Plan wymienia m.in. prowadzony obecnie projekt zakupu taboru kolejowego, a także planowane inwestycje w infrastrukturę kolejową.

Zgodnie z tymi planami zmodernizowane mają zostać trzy jednotorowe linie: Nysa–Opole (linia nr 287), Opole–Kluczbork (linie nr 301 i 293) oraz Nysa–Brzeg (linia nr 288). List intencyjny ws. planowanych remontów tych trzech linii - o łącznej długości 140 km - przedstawiciele spółki PKP PLK oraz samorządu podpisali w lutym ub. roku. Remonty mają być współfinansowane środkami unijnymi rozdzielanymi przez władze województwa – ok. 31,4 mln euro (samorząd ma też dołożyć się do modernizacji trasy E30 Opole - Kędzierzyn-Koźle).

W grudniu ub. roku władze woj. śląskiego podpisały z Przewozami Regionalnymi pięcioletnią umowę na świadczenie kolejowych przewozów pasażerskich w regionie. Na jej realizację Opolszczyzna przeznacza 211 mln zł; w tej kwocie jest 24,5 mln zł z tzw. Funduszu Kolejowego.(PAP)