Chodzi o plany dotyczące skrzyżowań dróg nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec oraz drogi 81 i ul. Armii Krajowej w dzielnicy Piotrowice. Oba należą do najbardziej obciążonych w skali konurbacji katowickiej i całego kraju. Łączny koszt obu tych inwestycji przekroczy 560 mln zł, z czego ok. 450 mln zł zapewnią środki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Katowice dostały unijne dofinansowanie na te zadania 16 marca br. Ministerstwo Rozwoju poinformowało wówczas o zwiększeniu puli funduszy konkursu POIiŚ na inwestycje drogowe miast poza siecią TEN-T. Dofinansowanie otrzymało wówczas dziewięć kolejnych projektów z konkursowej listy, która w ten sposób objęła 26 pozycji.

Komentując przed miesiącem decyzję o dofinansowaniu katowickich inwestycji prezydent tego miasta Marcin Krupa sygnalizował, że oba przedsięwzięcia są już praktycznie przygotowane. "Ogłaszamy przetarg, dokumentacja jest przygotowana, wyłaniamy wykonawcę i ruszamy z realizacją" - mówił wówczas Krupa.

Jak poinformowała rzeczniczka katowickiego magistratu Natalia Biskupska, obecnie miasto nadal czeka jednak na akceptację planowanych zapisów w specyfikacjach przetargowych - w kontekście wielkości pozyskiwanego unijnego dofinansowania. "Spodziewamy się, że mogą one wrócić na przełomie kwietnia i maja. Jeśli nie będzie potrzeby poprawek, będziemy przystępować do ogłoszenia przetargów" - zapowiedziała Biskupska.

Pierwsza inwestycja to rozbudowa i przebudowa tzw. węzła giszowieckiego - dwóch odcinków dróg krajowych nr 81 (ul. 73 Pułku Piechoty) i 86 (ul. Pszczyńska) o łącznej długości 3,62 km. Rozbudowany zostanie m.in. odcinek drogi nr 86 - od przebudowanego w poprzednich latach węzła Murckowska na autostradzie A4. Realizacja skomplikowanego projektu ma potrwać do 2020 r. i kosztować 400 mln zł, z czego dofinansowanie wyniesie 338,3 mln zł.

Druga inwestycja, na granicy dzielnic Piotrowice i Ligota, to rozbudowa odcinka DK 81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego węzła bezkolizyjnego na skrzyżowaniu z ulicą Armii Krajowej z dwupasowym tzw. rondem turbinowym". Realizację tego przedsięwzięcia miasto zaplanowało na lata 2017-2019; szacując jego koszt na 132,8 mln zł (z czego 111,4 mln zł dofinansowania).

Oba projekty zyskały w marcu br. unijne wsparcie w konkursie na zadania dotyczące "Zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego". Wsparcie dla nich pochodzi z puli na "Infrastrukturę drogową dla miast" w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ).

Wcześniej środki z tego konkursu zapewniło już sobie pięć innych miast woj. śląskiego. Dzięki nim Tychy zmodernizują część DK44, Rybnik przebuduje odcinek DK78, Częstochowa zajmie się DK46, Gliwice zbudują część zachodniej obwodnicy, a Sosnowiec przebuduje skrzyżowanie na DK94. (PAP)