Ślimaki, które od 5 lat hoduje firma Helixia z Oldrzyszowic pod Lewinem Brzeskim, wytwarzane są już przez nią na przemysłową skalę. Choć gdy wspólnicy zakładali tę działalność, żaden z nich nie miał doświadczenia w hodowli. Tymczasem - jak powiedział PAP Robert Nabrdalik z Helixii - w ub. roku zebrano ok. 4 mln sztuk ślimaków, co przełożyło się na kilkadziesiąt ton produktu. Trafił on głównie do Francji, Włoch czy Hiszpanii, ale też np. na Litwę oraz na polski rynek.

Nabrdalik zapewnił, że ślimak jest dość łatwy w hodowli, choć trzeba mieć na jej temat wiedzę. Dodał, że coraz więcej osób w Polsce jest zainteresowanych założeniem hodowli. „Entuzjastycznie na ślimaki reagują też ci, którzy mają okazję ich próbować na naszych degustacjach” – zapewnił.

Uznanie jury, w skład którego weszli m.in. przedstawiciele Opolskiej Izby Gospodarczej, Izby Gospodarczej Śląsk, inspekcji pracy, inspekcji handlowej, sanepidu, Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki, urzędu marszałkowskiego woj. opolskiego czy sejmiku, zyskał też produkowany tradycyjną metodą twaróg z Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Oleśnie, wpisany już wcześniej na listę produktów tradycyjnych ministerstwa rolnictwa. Miesięcznie zakład produkuje ponad 30 ton tego specjału. Prezes zarządu oleskiej spółdzielni Wilhelm Beker mówił mediom, że jego zadaniem jest powrót do tradycyjnych smaków i produktów, a OSM w Oleśnie rokrocznie w związku z tym zwiększa produkcję o ok. 20 proc. Przypomniał, że spółdzielnia dostała już Opolską Markę w minionych latach za masło i zapewnił, że przyczyniło się to do wzrostu popularności tego produktu.

Opolską Markę za szklane, ręcznie wykonywane bombki, które sprzedawane są m.in. do Chin, Japonii, USA, Czech czy Niemiec, dostała Opolska Pracownia Rękodzieła Ludowego i Artystycznego. Nagrodzoną powietrzną pompę ciepła, która przy temperaturze powietrza sięgającej zaledwie 5 st. C nagrzewa 250 l wody do temperatury maks. 50 stopni, produkuje z kolei firma Galmet - kolejny laureat.

W kategorii produkt Opolską Markę przyznano także firmie Nestro za specjalistyczny odpylacz. Nagrody w kategorii przedsiębiorstwo odebrały takie firmy jak Nutricia (sektor dużych przedsiębiorstw), Narzędziownia Bogdan Pszenica (małe i średnie przedsiębiorstwa) oraz Plotserwis (mikroprzedsiębiorstwa). W kategorii eksport nagrodzono firmę Schattdecor; w kategorii produkt promujący region - katalog produktów turystycznych Visitopolskie Opolskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Z kolei w kategorii usługa uhonorowano Agencję Fotograficzną BankFoto za wirtualne wycieczki (mikroprzedsiębiorstwo); Pałac Pawłowice za usługi hotelarsko-gastronomiczne i Spa (małe i średnie firmy) oraz Wyższą Szkołę im. Bogdana Jańskiego w Opolu za studia podyplomowe „mediacje i negocjacje biznesowe, sądowe i pozasądowe”.

Do tegorocznej edycji przystąpiły w sumie 43 firmy, które wysłały łącznie 53 zgłoszenia produktów i usług. Konkurs Opolska Marka, którego organizatorem jest urząd marszałkowski, ma na celu wyłonienie najlepszych produktów, usług i najprężniej działających podmiotów gospodarczych oraz eksporterów województwa opolskiego (PAP)