To jedna z największych inwestycji miejskich zaplanowanych na najbliższe lata. 85 proc. kosztów przedsięwzięcia mają pokryć fundusze unijne.

Lokalny samorząd podpisał właśnie wartą 350 tys. zł umowę na opracowanie koncepcji i programu funkcjonalno-użytkowego wszystkich tych zadań. Dokumentację wykona konsorcjum firm Neuteno i Velo. Obie firmy mają doświadczenie w projektowaniu podobnych rozwiązań komunikacyjnych. Na ich koncie są projekty i realizacje m.in. w Poznaniu, Małopolsce, Rybniku oraz powiatach pszczyńskim i będzińskim.

„To kolejny i jeden z najważniejszych elementów naszych prac nad tzw. mobilnością miejską, która ma ułatwić poruszanie się mieszkańców i przyjezdnych” - zaznaczył zastępca burmistrza Tarnowskich Gór Piotr Skrabaczewski, który podpisał umowę.

Naczelnik Wydziału Kultury, Turystyki i Promocji w tarnogórskim magistracie Piotr Korab, który jest jednocześnie miejskim oficerem rowerowym, zaznaczył, że ścieżki wraz z centrum przesiadkowym to ułatwienie w poruszaniu się po mieście dla mieszkańców, ale i turystów. Ma to tym większe znaczenie, że w ubiegłym roku zabytki Tarnowskich Gór zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO i od tego czasu w mieście zauważalny jest większy niż dotychczas ruch turystyczny.

„Jeśli w przyszłości dojdzie do tego system wypożyczalni miejskich rowerów, przyjezdni będą mogli zobaczyć nasze liczne zabytki - w tym także te związane z UNESCO - na jednośladach” – wskazał Korab. Jego zdaniem budowa rowerowej infrastruktury sprzyjać będzie, więc ściągnięciu do miasta kolejnych turystów, ale też będzie sprzyjało ograniczaniu ruchu samochodowego.

Jak wyjaśnił kierownik Biura Strategii, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych tarnogórskiego magistratu Jarosław Wasążnik, koncepcja i program funkcjonalno-użytkowy pozwolą na ubieganie się o dofinansowanie z UE.

W ramach inwestycji na terenie między dworcem kolejowym a wiaduktem na ul. Nakielskiej powstanie centrum przesiadkowe wraz z parkingiem. Nie wiadomo jeszcze, czy będzie to parking jedno czy dwukondygnacyjny. „Miejsce ma umożliwić podróżującym zostawienie samochodu bądź roweru i zmianę środka transportu na autobus lub pociąg. Będzie też można naładować pojazdy elektryczne” - wyjaśnił Wasążnik.

Od centrum przesiadkowego odchodzić mają cztery korytarze w postaci dróg rowerowych, łączące to miejsce z dzielnicami miasta. Planowane drogi rowerowe mają mieć w sumie 25 km. Częścią jednej z tras ma być tunelu pieszo-rowerowy w kierunku dzielnicy Lasowice, równolegle do istniejącego już tunelu drogowego.

Po sporządzeniu dokumentacji samorząd wyśle wniosek o dofinansowanie z UE. Ocena wniosku powinna nastąpić w czerwcu 2019 roku, na wrzesień zaplanowano wyłonienie wykonawcy. Realizacja zadania powinna skończyć się w 2022 roku.(PAP)