Na koniec 2013 r. mieszkańcy Warszawy mogli korzystać w sumie z 9 tys. 594 licencjonowanych taksówek, rok później było ich już 10 tys. 475, a na koniec 2015 r. już 11 tys. 79 - poinformował stołeczny ratusz.

Miasto przypomina, że na mocy uchwały Rady Warszawy z końca 2013 r. wszyscy kandydaci na taksówkarzy muszą przejść szkolenie, które kończy się sprawdzianem. Komisją egzaminacyjną sprawdza znajomość topografii stolicy, a także przepisów prawa miejscowego w tym cen urzędowych, czy niezbędnego oznakowania i wyposażenia pojazdu. W 2015 r. przeegzaminowano 2079 osób, wynik pozytywny uzyskało 938 przyszłych taksówkarzy, 268 osób wystąpiło o licencję na taksówkę.

Taksówkarze poddawani są także przez cały rok kontrolom, które miasto organizuje wspólnie z Policją, Urzędem Kontroli Skarbowej, Inspekcją Handlową, Inspekcją Transportu Drogowego oraz Strażą Miejską m.st. Warszawy.

W trakcie 1 tys. 933 kontroli przeprowadzonych w 2015 r., w 723 przypadkach (czyli 37,4 proc.) stwierdzono nieprawidłowości. Najczęściej były to: kierowanie pojazdem przez kierowców, którzy nie zdali egzaminu z przepisów i topografii miasta 71,6 proc. (518 przypadków); wykonywanie transportu drogowego osób bez licencji 10,4 proc. (75 przypadków). Ponadto w 23 przypadkach stwierdzono brak kasy fiskalnej, a w 21 przypadkach wykonywanie transportu drogowego pojazdem niewpisanym do licencji.

Podczas kontroli stwierdzono naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym na kwotę blisko 1 mln 212 tys. zł. Wystawiono 631 mandatów karnych na prawie 145 tys. zł oraz skierowano 19 wniosków o ukaranie do sądu.

Ratusz przypomina, że prawidłowo oznakowane taksówki muszą mieć żółto-czerwony pas (w barwach Warszawy) z numerem bocznym taksówki, pod którym powinien znajdować się herb Warszawy. Natomiast w górnym prawym rogu przedniej szyby samochodu powinna znajdować się naklejka z hologramem, numerem licencji taksówkarza oraz numerem rejestracyjnym pojazdu.

Wewnątrz taksówki powinien znajdować się specjalny identyfikator opatrzony hologramem, zdjęciem kierowcy oraz opisany jego imieniem i nazwiskiem, a w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi powinna znajdować się dwustronna tabliczka informująca po zewnętrznej stronie szyby o cenie za 1 km w I strefie taryfowej, rewers tabliczki, widziany z siedzenia pasażera, powinien zawierać taryfę opłat.

Po przejechaniu taksówka na wybrane miejsce należy zachować paragon fiskalny, ponieważ w przypadku ewentualnych niezgodności jest on podstawą do późniejszych roszczeń. (PAP)