"Do końca 2015 roku planujemy ogłosić jeszcze przetargi na łączną kwotę ok. 11 mld zł. Wśród nich warto wymienić przetargi na realizację fragmentów trasy Wrocław-Poznań o wartości 1,5 mld zł, Sochaczew-Swarzędz na 2,0 mld zł, aglomeracja Warszawy na 0,7 mld zł i fragmenty tras: Warszawa-Radom na 1 mld zł, Kraków-Katowice na 2,0 mld zł i Warszawa-Białystok na 0,5 mld zł. Ponadto cały odcinek z Warszawy do Lublina na 3,0 mld zł" - powiedział PAP Mochocki.

Poinformował, że na 2015 rok spółka planuje zrealizować inwestycje o wartości ponad 8 mld zł.

Około 6 mld zł z tej kwoty pochodzić ma ze środków unijnych, z perspektywy finansowej 2007-13. Pozostałe 2 mld zł to środki krajowe" - powiedział Mochocki.

"Od 2016 r. korzystać będziemy ze środków pochodzących z nowej perspektywy unijnej. Planujemy, że w latach 2016-2023 przeznaczymy na infrastrukturę około 50 mld zł, średniorocznie ok. 8 mld zł" - dodał.

Mochocki poinformował, że główne inwestycje, które są lub będą realizowane w tym roku to m.in. przebudowa północnego wylotu z Wrocławia wraz z węzłem wrocławskim.

"Pozwoli nam to, wraz z zaplanowanym na 2019 rok zakończeniem prac na całym odcinku, uzyskać czas przejazdu z centrum Wrocławia do centrum Poznania na poziomie niewiele ponad 1 godzinę" - powiedział Mochocki.

"W tym roku realizować będziemy również prace na trasie Kraków-Rzeszów o całkowitej wartości 3,5 mld zł, z czego 1,5 mld zł zostanie wydane w tym roku" - dodał.

W 2015 r. trwać mają także prace na fragmencie trasy Warszawa-Białystok oraz Warszawa-Żyrardów.

"W 2016 możliwy będzie przejazd z Warszawy-Zachodniej do Łódź-Widzew w około 1 godzinę. Na 2016 planujemy także koniec prac i oddanie do użytkowania stacji Łódź Fabryczną" - powiedział Mochocki.

Ocenił on, że największe utrudnienia związane z remontami i przebudową trakcji pasażerowie mają za sobą.

"Nie spodziewam się większych utrudnień ani w 2015, ani w 2016 roku. Na części odcinków ruch będzie spowolniony, ale za to inne odcinki zostaną oddane do pełnego użytkowania" - powiedział Mochocki.

PKP Polskie Linie Kolejowe są zarządcą narodowej infrastruktury kolejowej, którą udostępniają na podstawie umów zawieranych z licencjonowanymi przewoźnikami kolejowymi.

Podstawowym produktem PKP PLK jest rozkład jazdy sprzedawany jako trasa pociągu układana na zamówienie przewoźnika kolejowego. (PAP)