W nowej zajezdni zaplanowano 42 miejsca postojowe dla autobusów, budynek socjalny dla kierowców i dyspozytornię. Zbuduje ją za 5,9 mln zł brutto firma Skanska, która zaoferowała w przetargu najniższą cenę. Zgodnie z kontraktem inwestycja powinna zakończyć się do 22 grudnia.

Budowa zajezdni autobusowej jest jednym z sześciu zadań realizowanych w ramach tzw. projektu tramwajowego, który ma przywrócić po blisko 50 latach ten środek transportu w Olsztynie.

Przy al. Sikorskiego stacjonować będą wyłącznie autobusy rozpoczynające swoje trasy na Jarotach. Inne miejskie autobusy pozostaną w dotychczasowej zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ul. Kołobrzeskiej. W starej bazie MPK powstaje również zajezdnia tramwajowa z 18 zadaszonymi miejscami postojowymi, halą warsztatową i budynkiem administracyjnym.

Modernizacja systemu transportu zbiorowego w Olsztynie powinna zakończyć się w 2015 roku; warta w sumie ponad 426 mln zł inwestycja jest realizowana z programu "Rozwój Polski Wschodniej".

Przed trzema laty przetarg na projekt i budowę zajezdni i linii tramwajowych oraz powiązanych z tym robót drogowych wygrała hiszpańska firma FCC. Jednak z powodu opóźnień w realizacji prac po dwóch latach olsztyński ratusz zerwał umowę. Od tamtej pory, aby usprawnić inwestycję, urząd ogłasza przetargi na mniejsze zadania - m.in. budowę zajezdni i kolejnych odcinków linii tramwajowych.

Projekt usprawnienia miejskiego transportu przewiduje także zakup 15 tramwajów, budowę buspasów oraz instalację inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym, uwzględniającego natężenie ruchu w godzinach szczytu i wprowadzenie elektronicznego biletu w miejskiej komunikacji. (PAP)