Dzięki inwestycji prędkość pociągów osobowych zwiększy się do 120 km/h i z trasy będzie mogło korzystać więcej składów. Wykonanie prac zostało zaplanowane na lata 2016-2019.

Jak przekazał w środę PAP członek zarządu ds. realizacji inwestycji w PKP PLK Marcin Mochocki, „realizacja tego projektu poprawi transport kolejowy w Wielkopolsce, w tym ruch aglomeracyjny”.

„Przetarg na linię Poznań-Piła jest kolejnym postępowaniem, które PLK ogłasza we wrześniu w Ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycyjnej. To jednocześnie pierwszy przetarg z Regionalnych Programów Operacyjnych nowej perspektywy” – dodał.

Modernizacja linii finansowana będzie z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (WRPO) na lata 2014-2020. Inwestycja jest jednym z tzw. projektów kluczowych WRPO.

Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak powiedział PAP, że jest zadowolony z informacji o ogłoszeniu przetargu. „Nie spodziewałem się, że tak szybko zadziałają. Można się tylko cieszyć, że PKP przyspiesza. Pieniądze na ten cel w programie są zabezpieczone” – dodał.

Jankowiak przypomniał jak w złym stanie jest obecnie trasa kolejowa łącząca stolicę Wielkopolski z Piłą, która jest wiodącym ośrodkiem w północnej części regionu. „Ze względu na stan torów, na pewnych odcinkach, są ograniczenia prędkości do 30, 40 km/h” – mówił.

W ramach projektu, poza torami przebudowanych zostanie 12 mostów i wiaduktów, 50 przejazdów kolejowych. Powstaną też nowe przejścia podziemne i nowoczesne perony dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.

PKP PLK podają, że modernizacja trasy zakłada poprawę komfortu podróży. Przebudowane perony będą wyposażone w wiaty, nowe oznakowanie i oświetlenie, a także system informacji. W Chodzieży i Pile dodatkowo w przejściach podziemnych zostaną zainstalowane windy. Poziom bezpieczeństwa mają poprawić nowe urządzenia sterowania ruchem i modernizacja kilkudziesięciu przejazdów kolejowo-drogowych. (PAP)