Podczas poniedziałkowej wizyty w katowickim centrum dowodzenia operacjami PKP Cargo minister akcentowała rolę Górnego Śląska w kolejowych przewozach towarowych. Wskazała, że w woj. śląskim wydano w ostatnich latach na infrastrukturę kolejową ponad 2,5 mld zł; w obecnej perspektywie unijnej będzie to 9 mld zł.

Członek zarządu zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP PLK i jej dyrektor ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki podał, że znaczna część tej kwoty, ponad 5 mld zł, trafi na "całkowitą przebudowę całego węzła Górnego Śląska, dwóch linii średnicowych, które przecinają tę aglomerację".

Chodzi o połączenia wiodące od Będzina, przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, w kierunku Czechowic-Dziedzic i granicy państwa w Zebrzydowicach, a także od Sosnowca-Jęzora, przez Mysłowice, Katowice w stronę Chorzowa i Gliwic.

"W ramach tej inwestycji średnica zostanie rozbudowana o infrastrukturę dedykowaną wyłącznie dla ruchu aglomeracyjnego, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli zaoferować zupełnie nową jakość, jeśli chodzi o połączenia aglomeracyjne w całym regionie" - ocenił Mochocki.

Rozbudowywany o dwa tory ma być odcinek Będzin-Sosnowiec-Katowice. Rozbudowa do czterech torów planowana jest również z Katowic w kierunku Tychów, a analizowana jeszcze - w kierunku Chorzowa Batorego.

Pozostałe ponad 4 mld zł planowanych inwestycji ma dotyczyć infrastruktury przeznaczonej przede wszystkim dla ruchu towarowego - kluczowej dla sprawnego wywozu towarów z regionu, "Kładziemy dzisiaj nacisk na infrastrukturę towarową, bo to jest bardzo ważne dla Śląska" - podkreśliła Wasiak.

Minister przyznała, że już trwający program intensywnych inwestycji kolejowych w regionie "trochę paraliżuje tę sieć". "Dlatego PKP PLK przeznaczyły dodatkowe 100 mln zł, które teraz wydaje, w ciągu trzech miesięcy (), żeby udrożnić wszystkie ciągi towarowe. Ten program zaczął się w czerwcu i skończy z końcem lata" - wskazała szefowa resortu infrastruktury.

"Program poprawy przepustowości na obszarze Górnego Śląska" powstał w uzgodnieniu z ministerstwem i najważniejszymi przewoźnikami towarowymi na przełomie I i II kw. br. Wykonawcy już zostali wyłonieni. "Ta modernizacja infrastruktury skupiona będzie na podstawowych liniach towarowych na terenie Śląska oraz na udostępnieniu nowej infrastruktury na stacjach obsługujących najważniejsze kopalnie w regionie" - wyjaśnił Mochocki.

Dopytywany przez PAP wskazał, że chodzi o "rozbudowę możliwości kluczowych punktów obsługujących ruch towarowy na terenie całej aglomeracji Górnego Śląska". Oznacza to m.in. prace rewitalizacyjne na odcinkach linii kolejowych m.in. w rejonie Dąbrowy Górniczej oraz prace na liniach łączących duże stacje towarowe z poszczególnymi kopalniami.

Prezes PKP Cargo Adam Purwin ocenił, że dodatkowe 100 mln zł "to bardzo pozytywny sygnał dla przewoźników towarowych". Przypomniał przy tym, że w okresie szczytu przewozowego średnia prędkość pociągów towarowych na Śląsku spada do 10 km/h.

Purwin wskazał też w poniedziałek na postęp, który PKP Cargo zrobiły w ostatnich latach w dziedzinie zarządzania przewozami. W katowickiej siedzibie spółki proces ten optymalizowany jest przy pomocą rozwiązań informatycznych; lokomotywy są wyposażone w nadajniki GPS, co umożliwia sprawne nadzorowanie codziennie blisko tysiąca pociągów.

"Tutaj biorą początek nasze najważniejsze trasy nad polskie morze i to właśnie my odpowiadamy za gros przewozów i eksportu polskiego węgla nad morze, ale też obsługujemy wiele połączeń międzynarodowych. Aby to usprawnić w ostatnich miesiącach sfinalizowaliśmy transakcję zakupu czeskiej spółki AWT, a więc Śląsk może patrzeć z większym optymizmem także na południe Europy" - uznał Purwin.

Zapowiedział też, że w niedawno wynajętej nowej siedzibie w Katowicach PKP Cargo będą koncentrowały działalność związaną z ekspansją międzynarodową. "Ten ciężar będzie przenosił się tutaj z Warszawy i innych miejsc" - wskazał prezes.

Znaczna część zapowiadanych na 9 mld zł inwestycji infrastrukturalnych w woj. śląskim ma być finansowana z europejskiego mechanizmu finansowego "Łącząc Europę". Odpowiedni projekt PKP PLK mają złożyć w konkursie organizowanym przez Komisję Europejską od października br. (PAP)