Nie trzeba już udawać się na pocztę, jeśli ktoś chce odebrać list polecony w domu. Otwarcie przesyłki i jej digitalizacja następuje tylko i wyłącznie na zlecenie tych czynności przez adresata.

Listy polecone przez internet - trzeba najpierw założyć e-skrzynkę

Na życzenie klienta Poczta Polska przetworzy nadchodzącą do niego przesyłkę poleconą w formę dokumentu elektronicznego i udostępni ją w eSkrzynce użytkownika. Do odbierania listu poleconego przez internet konieczne jest posiadanie profilu zaufanego. Można go założyć online i potwierdzić w punkcie potwierdzającym lub założyć, wykorzystując do tego bankowość elektroniczną. Sprawdź, czy Twój bank daje taką możliwość. Można też założyć tymczasowy profil zaufany. Zobacz, jak założyć profil zaufany TUTAJ>>

 


Wypełnienie formularza online

Następny krok to wypełnienie formularza, który służy założeniu eSkrzynki, na którą będą przychodzić polecone. Formularz można wypełnić przez internet. ESkrzynkę można założyć przez ten link. Najpierw trzeba tam wybrać sposób logowania – przez profil zaufany, przez e-dowód lub przez bankowość elektroniczną (podane są linki do banków).

Aktywacja eSkrzynki

Po założeniu eSkrzynki należy sprawdzić, czy dane do pierwszego logowania zostały przesłane na adres e-mail powiązany z profilem zaufanym. Trzeba się potem zalogować do eSkrzynki na podstawie danych przekazanych przez Pocztę Polską, dokonać aktywacji eSkrzynki i można już korzystać z usługi.

eSkrzynka to wspólny projekt Ministerstwa Cyfryzacji i Poczty Polskiej. Usługa jest bezpłatna, a eSkrzynka zostanie założona niezwłocznie po jej aktywacji. Poczta Polska dostarczy przesyłkę poleconą w formie dokumentu elektronicznego do eSkrzynki. W eSkrzynce znajdzie się zarówno zeskanowana koperta, jak i korespondencja. Niezależnie od tego, każda przesyłka zostanie po upływie miesiąca od zeskanowania przesłana na wskazany adres.

Tylko listy, pisma z sądu - nie

Podkreślenia wymaga, że elektronicznie można dostać tylko korespondencję, czyli list. Tą drogą nie dotrą pisma z sądów, prokuratur, organów ścigania czy komorników sądowych, po które nadal trzeba udać się na pocztę.

Podczas zakładania eSkrzynki należy podać prawdziwe dane. Osoba, która poda nieprawdziwe informacje lub zatai prawdę, może podlegać odpowiedzialności karnej.