Od września trwa już budowa innej ścieżki - 12-kilometrowego odcinka VeloDunajec z Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic. Wszystkie trzy inwestycje kosztować będą ponad 20 mln zł.

92-kilometrowa trasa EuroVelo 4 biegnąca z Woli Batorskiej do Jodłówki Wałki będzie kosztować ponad 5,5 mln zł. Rozpocznie się na wale przeciwpowodziowym Wisły, gdzie połączy się z Wiślaną Trasą Rowerową; dalej przebiegać będzie drogami lokalnymi, a następnie ścieżkami Puszczy Niepołomickiej: tzw. Drogą Królewską i Żubrostradą. W dalszej części szlak rowerowy poprowadzony zostanie drogami lokalnymi aż do Mikluszowic i dalej po wale rzeki Raby. Od węzła Brzesko do węzła Tarnów Zachód wykorzystane zostaną drogi serwisowe autostrady A4 oraz publiczne drogi gruntowe. Zakończenie inwestycji planowane jest w październiku przyszłego roku.

Do połowy grudnia przyszłego roku powstanie 67-km odcinek VeloDunajec łączący Zakopane ze Sromowcami Niżnymi. Malownicza ścieżka rowerowa przebiegać będzie nie tylko po nowo wybudowanych trasach dla rowerów. Wykorzysta też istniejące drogi publiczne o małym natężeniu ruchu oraz ścieżki rowerowe „Szlaku wokół Tatr”. Rowerzyści będą przejeżdżać po zaporze bocznej na jeziorze Czorsztyńskim oraz kładce wybudowanej wzdłuż zapory na jeziorze w Sromowcach. Na budowę trasy samorząd małopolski przeznaczył 11,6 mln zł.

W połowie 2018 roku przy obu ścieżkach powstanie kilka tzw. Miejsc Obsługi Rowerzystów. W każdym z punktów miłośnicy jednośladów będą mogli nie tylko zjeść, odpocząć lub schronić się przed słońcem, wiatrem i deszczem, ale także, dzięki specjalnie przygotowanym tablicom informacyjnym z mapami turystycznymi sprawdzić, na jakim etapie trasy obecnie się znajdują. Będą mogli również naprawić tam swój rower.

Jak podkreślają władze regionu, powstanie nowych fragmentów tras EuroVelo 4 i VeloDunajec to kolejny element rozbudowy zintegrowanej sieci ścieżek rowerowych VeloMalopolska, która do 2018 roku liczyć będzie łącznie prawie 650 km. Docelowo w 2020 roku jej długość wyniesie natomiast blisko tysiąc km.

„Małopolska od dawna jest krajowym liderem w budowie ścieżek rowerowych. Zaprojektowano je tak, aby poszczególne trasy przebiegały przez całe województwo i główne miasta regionu” - zaznaczył we wtorek marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

Zapowiedział, że jeszcze w tym roku do użytku rowerzystów zostanie oddane ponad 175 km nowych tras, w tym dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej: od Drwini do Szczucina oraz od Brzeszczy do Skawiny.

Według władz regionu ścieżki takie jak VeloDunajec odkrywają najbardziej malownicze rejony Małopolski i otwierają nowe możliwości dla rozwoju turystyki. (PAP)