W środę podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy władze województwa podpisały umowę z wykonawcą na budowę kolejnego, 12-km etapu trasy VeloDunajec biegnącego po wale przeciwpowodziowym Dunajca od Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic. Nowy odcinek połączy się z wybudowanym już odcinkiem tej trasy od Ostrowa do Biskupic Radłowskich (14 km), stanowiąc jego kontynuację i połączenie z Wiślaną Trasą Rowerową w miejscowości Wietrzychowice.

Podpisano też umowę na budowę siedmiu komfortowych Miejsc Obsługi dla Rowerów przy VeloDunajec i Wiślanej Trasie Rowerowej. W części z nich zapewniona zostanie baza gastronomiczno-noclegowa, co pozwoli na organizowanie kilkudniowych wypraw rowerowych dla całych rodzin. Budowy potrwają blisko rok.

„W tym roku budowy ścieżek rowerowych +ruszyły z kopyta+, do końca roku oddamy 190 km” - powiedział Krupa. Wśród nich będzie m.in. odcinek trasy wiślanej biegnącej wałami od Zatora na zachodzie województwa do Szczucina na jego wschodnich krańcach.

Jak podkreślił marszałek, wszystkie nowe trasy są projektowane i budowane w unijnym standardzie EuroVelo i wpisują się w sieć tras europejskich. Są one pokryte asfaltowym dywanikiem i oznakowane, podjazdy i zjazdy są łagodne, a łuki szerokie. Dzięki temu ścieżki są dostępne dla wszystkich rowerzystów niezależnie od stopnia ich zaawansowania. „Każdy rowerzysta, niezależnie od wieku i kondycji fizycznej będzie mógł podróżować nimi przez wiele dni” - zapowiedział.

Według niego nowe ścieżki rowerowe cieszą się ogromnym zainteresowaniem rowerzystów. „Obserwujemy zjawisko, że nawet niewielkie odcinki, które zostały już zbudowane na wałach wiślanych, uruchamiają ogromną modę na rowery i aktywny tryb życia wśród mieszkańców. Powstaje ścieżka, natychmiast są rowerzyści” - tłumaczył marszałek Małopolski.

Według władz regionu, ścieżki takie jak VeloDunajec wzdłuż Dunajca, odkrywają najbardziej malownicze rejony Małopolski i otwierają nowe możliwości dla rozwoju turystyki. „Liczę na to, że pobudzi to rozwój tzw. małej przedsiębiorczości – mam tu na myśli rozwój bazy turystycznej i gospodarstw agroturystycznych” – powiedział Krupa.

Docelowo do 2020 r. zintegrowana sieć ścieżek rowerowych VeloMalopolska będzie liczyć łącznie prawie 1000 km. Zaprojektowano je tak, aby poszczególne trasy stworzyły spójną sieć obejmującą całą Małopolskę.

Z części ścieżek można już korzystać. Kolejne 175 km gotowych będzie do końca 2016 roku (dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej – 91 km od Drwini do Szczucina i 84 km od Brzeszcz do Skawiny). Do końca przyszłego roku gotowe powinno być kolejne 170 km tras: VeloDunajec od Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic (12 km) i od Zakopanego do Sromowców Niżnych (68 km); VeloMetropolis (EuroVelo4) od Woli Batorskiej do m. Jodłówka Wałki (92 km) oraz VeloRudawa i VeloRaba. (PAP)