To już 12. edycja jednego z najstarszych i najbardziej prestiżowych plebiscytów w regionie - podkreślił w poniedziałek na konferencji prasowej marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński. Dodał, że Podlaska Marka jest "miarą powodzenia firm i produktów, ale też symbolem sukcesu".

Podczas konferencji ogłoszono 18 nominowanych do Podlaskiej Marki, wybranych z ponad 140 zgłoszeń. Finaliści będą rywalizować o nagrody, które przyznane zostanę w pięciu kategoriach: produkt (użytkowy i spożywczy), inwestycja, odkrycie, wydarzenie oraz kultura i społeczeństwo.

Swoją Podlaską Markę Konsumentów przyznają też internauci, którzy od poniedziałku mogą poprzez stronę internetową www.podlaskamarka.pl głosować na przedsięwzięcia i pomysły nominowane w konkursie. Internetowe głosowanie zakończy się 25 kwietnia.

W kategorii produkty uwagę ekspertów, którzy oceniali zgłoszenia, zwróciło sześć m.in.: ser koryciński swojski, meble metalowe i dębowa deska podłogowa.

Wśród inwestycji nominowano: modernizację Białostockiego Centrum Onkologii, budowę spalarni w Białymstoku i budowę hali produkcyjnej firmy Malow.

Produkty nominowane do odkryć roku to: olej lniany tłoczony na zimno, Certyd - lekkie kruszywo spiekane i robot do nauki programowania Photon.

Wydarzeniem roku może zostać: 22. Regionalna Wystawa Zwierząt Hodowlanych w Szepietowie, muzyczny Halfway Festival Białystok 2015 lub 8. Suwalski Blues Festival.

W ostatniej kategorii, kultura i społeczeństwo, do Podlaskiej Marki nominowano: Rajd Szlakiem 10. Pułku Ułanów Litewskich z 1939, działalność charytatywną Stowarzyszenia Pomocy "Rubież" oraz Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych "Żubroffka".

Laureatów Podlaskiej Marki poznamy 25 maja podczas Gali Finałowej, która odbędzie się Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Zwycięzcy otrzymają po 15 tys. zł, statuetki oraz szanse na udział w imprezach promocyjnych, bo nagrodzonymi pomysłami promuje się również województwo.

Dotychczas, w poprzednich edycjach Podlaskiej Marki Roku, rywalizowało około tysiąca produktów, przedsięwzięć oraz miejsc. Internauci oddali ponad 100 tys. głosów. Nowością w tegorocznej edycji nagrody było to, że zgłosić kandydatury do konkursu mógł każdy, zarówno producenci jak i konsumenci. W tym roku konkurs podzielono też na pięć kategorii. (PAP)