Na budowie dworca Łódź Fabryczna wykonano już 80 proc. prac ziemnych - poinformował w czwartek dziennikarzy dyrektor kontraktu Marcin Zaręba.
Na budowie rozpoczęły się roboty związane z montażem konstrukcji stalowej dachu dworca, powstają elementy rusztowania. "To jest rusztowanie, na którym zostanie zmontowana konstrukcja stalowa dachu. Po jej wykonaniu rusztowanie zostanie rozebrane" - powiedział Zaręba. Pierwsze elementy stalowej konstrukcji dachu montowane mają być w sierpniu, a cały dach zostanie ukończony w przyszłym roku.

Według niego roboty pod ziemią przebiegają zgodnie z planem. Rozpoczęły się prace związane z wykonaniem płyty peronów i obsługą pociągów. Na początku września ma się rozpocząć układanie torów w tunelu od strony ulicy Niciarnianej.


Prace związane z najbardziej skomplikowaną operacją budowy tunelu - odcinkiem pod wiaduktem na ul. Kopcińskiego - mają zostać zakończone w maju przyszłego roku.

Według przedstawicieli Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi równocześnie trwają prace związane z budową lub modernizacją układu drogowego wokół dworca. Prowadzone są roboty na skrzyżowaniu ul. Narutowicza i Uniwersyteckiej - ta ostatnia ma zostać połączona z planowaną Nowotargową, która będzie ulicą dojazdową do dworca.


W ramach kontraktu na budowę dworca trwają też prace na skrzyżowaniu ul. Kilińskiego z ul. Traugutta. Opracowywana jest dokumentacja na przebudowę ul. Kilińskiego na odcinku od ul. Tuwima do al. Piłsudskiego. Przebudowa ma ruszyć w przyszłym roku, a zakończenie planowane jest wraz z oddaniem do użytku dworca i trasy W-Z.

Po natrafieniu podczas budowy tunelu na podziemną "soczewkę wodną", budowa dworca ostatecznie wydłużyć się ma o siedem miesięcy i zakończyć nie w lutym - jak pierwotnie zakładano - a we wrześniu 2015 roku.
Nowy trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna ma być kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, który ma połączyć kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.


Na pierwszym poziomie, osiem metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami czy obiektami komercyjnymi. Tutaj mieścić się będzie również wielostanowiskowy przystanek autobusowy dla autobusów dalekobieżnych i trzykondygnacyjny podziemny parking dla samochodów i rowerów. Na drugim poziomie - 16,5 metra pod ziemią - znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Natomiast na poziomie "zero" będą główne wejścia do budynku dworca.


Stacja kolejowa została zaprojektowana w taki sposób, aby umożliwić połączenie kolejowe przez planowany przyszły tunel pod centrum miasta do dworca Łódź Kaliska. Wykonawcą inwestycji na zlecenie PKP PLK, PKP SA i miasta jest konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor, a jej koszt ma wynieść 1,75 mld zł brutto. (PAP)