Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która nadzorowała przetarg, wybrała - jak poinformował PAP rzecznik drogowców Jan Krynicki - najkorzystniejszą ofertę zarówno pod względem ceny jak i innych warunków umowy.

Do przetargu w systemie "projektuj (optymalizuj) i buduj" stanęło dziewięć firm i konsorcjów, oferty wahały się od blisko 300 mln zł do ponad 440 mln zł. Wybrano ofertę firmy Budimex SA. Jeśli nie będzie zastrzeżeń ze strony Urzędu zamówień Publicznych lub odwołań innych uczestników przetargów podpisanie umowy z wybraną firmą drogowcy planują na koniec września - początek października.

Wykonawca zgodnie z umową będzie miał 34 miesiące na realizację inwestycji od daty zawarcia umowy (odliczając trzymiesięczne okresy zimowe). Drogowcy szacują, że prace projektowe i przygotowanie inwestycji może zająć ok. roku, potem firma powinna przystąpić do budowy. Jeśli umowa zostanie podpisana planowo, zakończenie inwestycji powinno nastąpić w 2019 roku.
Zadowolenie z działań drogowców wyraził prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz. "Cieszę się, że wszystko zmierza w dobrym kierunku i już niebawem podpisanie kontraktu na budowę naszej obwodnicy stanie się faktem" – powiedział.

Obwodnica Suwałk będzie się łączyć z oddaną w listopadzie ubiegłego roku do użytku obwodnicą Augustowa (ponad 36 km), która częściowo jest trasą S61. Via Baltica to trasa, którą odbywa się międzynarodowy ruch w stronę państw nadbałtyckich. Obwodnica Suwałk będzie miała 12,8 km długości. Cała będzie drogą ekspresową. Będzie omijać Suwałki od zachodu i północy.

Według przyjętych założeń inwestora, suwalska obwodnica ma mieć cementową nawierzchnię. W ramach budowy powstaną węzły drogowe: Suwałki-Południe, Suwałki-Zachód, budowane będą wiadukty, przejścia dla zwierząt, drogi serwisowe.

Obwodnica Suwałk to jedna z kluczowych, oczekiwanych inwestycji drogowych w regionie. Jej budowa została zapisana w Kontrakcie Terytorialnym, podpisanym pomiędzy rządem, a samorządem województwa podlaskiego na lata 2014-2023. (PAP)