Spośród innych dużych inwestycji w woj. śląskim w 2015 r. mają zostać otwarte nowe miejskie stadiony w Tychach, Bielsku-Białej i być może w Zabrzu. W Katowicach ma zakończyć się wieloletnia przebudowa Rynku, a w Gliwicach budowa Drogowej Trasy Średnicowej (o jeszcze dłuższej historii). W tym samym mieście kolej chce przeprowadzić główną część remontu kompleksu dworcowego. Na katowickim lotnisku otwarta zostanie nowa droga startowa i terminal przylotowy. W północnej części regionu powinny ruszyć prace przy budowie autostrady A1 z Pyrzowic za Częstochowę.

Budowa Międzynarodowego Centrum Kongresowego, której koniec zaplanowano na przełom lutego i marca br., to jedna ze sztandarowych inwestycji samorządu Katowic. Obecnie wykańczany obiekt stanął między halą Spodek, a nową siedzibą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (w pobliżu niedawno powstało też nowe Muzeum Śląskie – ma być otwarte 26 czerwca). W 2012 r. miasto odstąpiło od kontraktu z pierwszym wykonawcą inwestycji; po wyłonieniu drugiego koszt szacowany jest na ok. 300 mln zł.

Centrum zaprojektowano jako wielofunkcyjny budynek o powierzchni prawie 38 tys. m kw. Zewnętrzne wymiary to 236 na 92 m, a wysokość - 18 m. Największą salę - 10 tys. m kw. - będzie mogło wypełnić 9 tys. osób na miejscach siedzących lub 12 tys. na stojących. W razie potrzeby sala będzie mogła być dzielona. Cały obiekt będzie połączony ze Spodkiem. Razem mają tworzyć funkcjonalną całość zarządzaną przez wspólnego operatora. Wybór spółki, która ma pełnić tę funkcję – mimo trwających od wielu miesięcy prób – dotąd nie przyniósł efektu.

Bezskuteczna okazała się też w ub. roku próba wyłonienia operatora dla budowanej przez samorząd Gliwic jednej z największych, najnowocześniejszych i najwszechstronniejszych hal widowisko-sportowych w Polsce. Widownia głównej hali ma liczyć ponad 13,7 tys. miejsc, a treningowej niespełna 1,2 tys. W hali będzie można organizować zawody rangi międzynarodowej w wielu dyscyplinach, obiekt będzie też mógł gościć imprezy wystawiennicze i targowe, wydarzenia estradowe i komercyjną rekreację sportową.

Projekt budowy hali w Gliwicach (za ok. 320 mln zł) wzbudzał kontrowersje; zastrzeżenia zgłaszała m.in. Komisja Europejska. Postawiło to pod znakiem zapytania unijne dofinansowanie. W 2013 r. zarząd woj. śląskiego ogłosił rozwiązanie umowy o 141 mln zł dotacji. Gliwice nie zgodziły się z tym; sprawa trafiła do sądu. Jeżeli projekt ostatecznie nie dostanie środków UE, miasto sfinansuje go m.in. z kredytów, środków własnych, a także 15 mln zł dotacji z resortu sportu. Według wcześniejszych informacji całość ma zostać otwarta pod koniec 2015 r.

Podobnie, do końca 2015 r., powinna też zostać zakończona przebudowa tzw. strefy Rondo-Rynek w Katowicach. Rozpoczęte w 2012 r., a planowane od wielu lat prace, mają na nowo ukształtować przestrzeń publiczną ścisłego centrum miasta. Obejmują one nie tylko katowicki, ale też fragmenty sąsiadujących ulic, a także odcinek alei Korfantego - od rynku do ronda przy Spodku.

Inwestycja "Przebudowa układu drogowego, placów publicznych, torowiska tramwajowego oraz infrastruktury technicznej w strefie Rondo-Rynek" ma kosztować łącznie ok. 300 mln zł. Objęła przebudowę podziemnej infrastruktury, linii tramwajowych, dróg, a także docelowe zagospodarowanie przebudowywanej przestrzeni. Po jej zakończeniu miasto przymierza się jeszcze m.in. do rewitalizacji pobliskiego odkrytego odcinka rzeki Rawy.

Do końca 2015 r. samorząd Gliwic ma też nadzieję zdążyć z przejętą od województwa budową ostatniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej. Realizacja kolejnych fragmentów tej - łączącej śląskie miasta arterii od Katowic po Gliwice – trwa od 1994 r. (planowano ją od 1977 r.). W ub. roku w następstwie problemów z finansowaniem Gliwice przejęły od woj. śląskiego opóźnioną budowę 5,6-kilometrowej ostatniej części Trasy. Dostały nań dodatkowe unijne wsparcie. Łączny koszt przecinającej ścisłe centrum miasta inwestycji to 954,6 mln zł.

Cezura końca 2015 r. - związana z rozliczaniem projektów UE - poskutkowała też nietypowym scenariuszem przebudowy gliwickiego kompleksu dworcowego, którą przygotowały spółki PKP SA i PKP PLK. W ramach oszacowanego na 170,8 mln zł unijnego projektu w 2015 r. zakończyć ma się przebudowa samego dworca oraz trzech peronów i towarzyszącej im infrastruktury. Prace przy ostatnim, czwartym peronie mają być ukończone w 2016 r. Umowę z wykonawcą całego przedsięwzięcia podpisano 29 grudnia 2014 r.

30 grudnia zarządca portu lotniczego Katowice poinformował, że złożył wniosek o zgodę na użytkowanie zbudowanej w ciągu ostatnich dwóch lat ponadtrzykilometrowej nowej drogi startowej (wszystkie procedury potrwają jeszcze kilka miesięcy). Budowę tę - wraz z rozbudową dróg kołowania i płyt postojowych - wsparły środki unijne: 107 mln zł, wobec ponad 267 mln zł całości kosztów brutto.

Niezależnie od tego projektu do końca 2015 r. na katowickim lotnisku ma się zakończyć jeszcze jeden - wart 182 mln zł, w tym blisko 71,5 mln zł z UE. Chodzi o budowę nowego terminalu przylotów (zwiększy roczną przepustowość portu z 3,6 mln pasażerów do 6 mln), modernizację istniejącego hangaru i budowę nowego, a także pierwszy etap budowy bazy cargo oraz dwa etapy porządkowania gospodarki wodno-ściekowej.

W pobliżu lotniska Katowice zaczyna się obecnie południowy fragment autostrady A1 – docierający stamtąd do czeskiej granicy. Po ubiegłorocznej decyzji rządu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi na budowę (częściowo też zaprojektowanie) czterech kolejnych odcinków tej arterii. Obejmują one 56,9 km trasy między Częstochową (wraz z obwodnicą tego miasta) a Pyrzowicami i szacunkowo mają kosztować 2,974 mld zł.

Pod koniec grudnia GDDKiA po raz kolejny przesunęła terminy otwarcia ofert – na 21 i 22 stycznia. Być może te odcinki autostrady udałoby się ukończyć w 2018 r. - jednak przewidziane w przetargach terminy powodują, że umowy należałoby podpisać jeszcze przed połową 2015.

Około połowy 2015 r. powinny być natomiast gotowe budowane przez miejskie samorządy nowe stadiony w Tychach (15 tys. miejsc, koszt ok. 129 mln zł) oraz w Bielsku-Białej (15,3 tys. miejsc, koszt ok. 100 mln zł). Samorząd Zabrza zapewne będzie starał się zakończyć trwający od 2011 r. pierwszy etap budowy swojego, znacznie większego stadionu (24 tys. miejsc z planowanych 32 tys.). Koszt tej przebiegającej z problemami inwestycji nie jest obecnie ujawniany (wstępnie pierwszy etap szacowano na 160 mln zł).

W 2015 r. kontynuowana ma być - prowadzona przez samorząd województwa od 2007 r. - modernizacja Stadionu Śląskiego. Według ostatnich zapowiedzi zadaszony i uwspółcześniony obiekt na 55 tys. miejsc miałby być gotowy z końcem 2016 r. Dotąd od 2007 r. wydano ok. 380 mln zł; brakujące prace szacowano w ub. roku na 200 mln zł. Wcześniejsza modernizacja Stadionu Śląskiego z lat 1994-2007 kosztowała ok. 280 mln zł.(PAP)