Śląska Karta Usług Publicznych to projekt organizatora komunikacji miejskiej w aglomeracji katowickiej - Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP). Jak przekazał przewodniczący Związku Roman Urbańczyk, choć cała infrastrukturalna część przedsięwzięcia jest już gotowa, wciąż są problemy z działaniem części informatycznej.

Umowę na dostarczenie i wdrożenie Śląskiej Karty Usług Publicznych podpisano z konsorcjum Asseco Poland i BRE Banku 9 stycznia 2012 r. Pierwszy etap prac miał zostać wykonany do 9 maja 2012 r., czyli w ciągu 4 miesięcy od zawarcia umowy; drugi - w 8 miesięcy, trzeci - w 12 miesięcy, a ostatni - w 16 miesięcy. Wykonawca tłumaczył wcześniejsze opóźnienia głównie czynnikami zewnętrznymi.

„Firma Asseco zgłosiła do odbioru trzeci etap we wrześniu; czwarty – to jest wydawanie kart, czyli koniec. Ale my chcemy mieć system sprawny a nie, że np. okazuje się, że jakieś pieniądze nie przechodzą tak, jak powinny” - powiedział Urbańczyk. Wyjaśnił, że część elementów systemu zostało już odebranych, natomiast problemy wciąż dotyczą na tyle dużej części, by nie odebrać jeszcze całości.

Według założeń KZK GOP w tej sytuacji zakończenie odbiorów jest planowane do końca tego roku. System mógłby wówczas ruszyć w pierwszych tygodniach 2015 r., wtedy też rozpoczęłaby się dystrybucja kart mieszkańcom regionu. Pierwotnie Karta miała zacząć funkcjonować wiosną ub. roku. Przedstawiciele KZK GOP już zapowiadali, że w związku z opóźnieniami, wykonawcy zostaną naliczone kary - nastąpić to miałoby bądź po zakończeniu trzeciego etapu projektu, bądź już po jego uruchomieniu.

Budowany od ponad dwóch lat ze wsparciem europejskich środków system Śląskiej Karty Usług Publicznych to przede wszystkim rozwiązanie informatyczne pozwalające m.in. na obsługę płatności za usługi dostarczane przez instytucje publiczne.

Z perspektywy mieszkańca ŚKUP połączy m.in. funkcje elektronicznego biletu komunikacji miejskiej oraz portmonetki (karta ma umożliwiać korzystanie z usług: komunikacyjnych, kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych, bibliotecznych czy płatnego parkowania). Prócz tego Karta ma identyfikować mieszkańca i być nośnikiem certyfikatu jego podpisu elektronicznego.

ŚKUP ma też dać korzyści usługodawcom, m.in. organizatorowi komunikacji. Dzięki technologiom lokalizacji satelitarnej oraz transmisji i analizy informacji, system dostarczy np. danych o liczbie pasażerów podróżujących poszczególnymi liniami, w poszczególnych pojazdach, na określonych odcinkach i o konkretnych godzinach. To umożliwi racjonalne dostosowanie oferty do faktycznego zapotrzebowania, a co za tym idzie – oszczędności.

Według wcześniejszych informacji w ramach konsorcjum wykonawców Asseco Poland ma m.in. wdrożyć system pobierania opłat we wszystkich pojazdach zarządzanych przez KZK GOP, zainstalować 109 wielofunkcyjnych automatów biletowych i 232 automaty parkingowe oraz stworzyć sieć 1200 punktów akceptacji i doładowań kart.

BRE Bank odpowiada natomiast za produkcję i personalizację kart, przygotowanie systemu rozliczeniowego dla ŚKUP, dokonywanie rozliczeń pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w systemie oraz obsługę płatności dokonywanych w miejscach publicznych, gdzie wykorzystywana będzie karta.

Całkowity koszt projektu ŚKUP to 189,6 mln zł. To wartość, w której mieści się wdrożenie systemu i utrzymanie go przez 65 miesięcy. Dofinansowaniem z UE objęte jest samo wdrożenie systemu (149,3 mln zł). Kwota unijnego wsparcia ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 to 97,8 mln zł.(PAP)