Łódzki Rower Publiczny (ŁRP) został uruchomiony 30 kwietnia 2016 roku w ramach budżetu obywatelskiego i kosztował ponad 12 mln zł. Obecnie sieć wypożyczalni w Łodzi to jeden z dwóch największych systemów tego typu w Polsce - obok warszawskiego.

W poprzednim sezonie ponad 64 tys. użytkowników ŁRP dokonało ponad 1,5 mln wypożyczeń. Tomasz Wojtkiewicz, prezesa firmy Nextbike, operatora Łódzkiego Roweru Publicznego uznał ten wynik za najbardziej spektakularny debiut w historii polskich systemów rowerowych.

W momencie startu ŁRP obejmował 100 stacji i 1 000 rowerów. Na początku sierpnia ub. roku został rozbudowany o stację sponsorską. Dzięki temu łodzianie mogli korzystać ze 101 stacji i 1 010 rowerów. Według Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi w sezonie 2017 można spodziewać się rozbudowy systemu. Planuje się jego poszerzenie o kolejne 103 stacje rozmieszczone na terenie całego miasta.

Jak przypomina łódzki magistrat, rozbudowa będzie możliwa dzięki projektom zgłoszonym w ramach budżetu obywatelskiego. Dodatkowo łódzcy radni przyjęli uchwałę zmieniającą budżet miasta, co umożliwiło rozpoczęcie zamówienia uzupełniającego i zwiększenie systemu rowerowego w ciągu najbliższych miesięcy. Pierwsze nowe stacje powinny pojawić się w Łodzi już w marcu przy dworcu Łódź Fabryczna. Kolejne miałyby pojawić się m.in. na osiedlach: Retkinia, Widzew Wschód, Teofilów i Radogoszcz.

Zdaniem prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej mieszkańcy "pokochali rower miejski". Jest przekonana, że dzięki nowym stacjom i dodatkowym rowerom jeszcze więcej mieszkańców będzie miało dostęp do systemu.

Obecnie większość spośród 101 stacji dokujących wraz z terminalami opłat znajduje się w centrum miasta, m.in. na ul. Piotrkowskiej wyznaczono kilkanaście takich punktów, a kilkanaście kolejnych znalazło się na odchodzących od głównego deptaku przecznicach. Pozostałe są w okolicach urzędów, uczelni wyższych, m.in. Uniwersytetu Łódzkiego przy ul. Narutowicza, oraz Politechniki Łódzkiej na al. Politechniki. W ruchliwych miejscach, takich jak np. Przystanek Centrum, stacje znajdują się pod dwóch przeciwległych stronach skrzyżowania.

Od południowej strony Łodzi najdalej wysunięty terminal znajdzie się w okolicach szpitala im. M. Kopernika; od strony zachodniej - przy dworcu Łódź Kaliska; od strony północnej będzie to skrzyżowanie ul. Łagiewnickiej i Pojezierskiej; od strony wschodniej w pobliżu Centralnego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego przy ul. Pomorskiej. (PAP)