"W tej sprawie były prowadzone konsultacje społeczne. Wykazały one, że nikt nie ma nic przeciwko ruchowi jednokierunkowemu (wokół Plant – PAP), z wyjątkiem odcinka ulic św. Gertrudy i Westerplatte. Tam ruch jednokierunkowy nie będzie wprowadzany" – zapewnił prezydent.

Dodał, że zmiany będą dokonywane stopniowo, po zakończeniu remontów torowisk tramwajowych. "Zobaczymy, jak się to sprawdzi. Jeżeli się nie sprawdzi, wrócimy do dawnych rozwiązań" – zaznaczył Majchrowski.

Pierwszy z remontów: torowiska na ul. Starszewskiego (od Bagateli do ul. Piłsudskiego) ma ruszyć w kwietniu i potrawa do połowy czerwca. W wakacje będą trwały prace na ul. Dunajewskiego i Basztowej (od Bagateli do skrzyżowania z ul. Długą).

W środę radni przyjęli budżet, w którym znalazło się prawie 40 mln zł na remonty torowisk tramwajowych, w tym 28 mln zł na te dwa odcinki. Wkrótce ogłoszone mają być przetargi.

Ruch jednokierunkowy będzie obowiązywał tylko na niektórych ulicach wokół krakowskich Plant, będzie się odbywał w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara po zewnętrznym pasie drogowym. Pas bliżej Plant ma być zamieniony na ścieżkę rowerową - wszystko po to, by zmniejszyć liczbę samochodów w centrum.

Według szacunków obecnie w obrębie I obwodnicy Krakowa w godzinach szczytu porusza się 800-1000 samochodów na godzinę i ok. 10 tys. na dobę. Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego ma spowodować zmniejszenie liczby samochodów na tym obszarze o blisko 50 proc. i przeniesienie ruchu między dzielnicami na drugą obwodnicę.

Wprowadzenie zmian w organizacji ruchu nie wymaga uchwały Rady Miasta Krakowa. Krakowscy radni byli przeciwni wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego w centrum miasta, wokół Plant. Ich zdaniem taka zmiana utrudni funkcjonowanie przedsiębiorcom i nie zmniejszy zanieczyszczenia powietrza na Starym Mieście.

Pierwsze istotne zmiany organizacji ruchu w centrum Krakowa nastąpiły w latach 50. ub. wieku, gdy ruch tramwajowy przeniesiono z Rynku Głównego na I obwodnicę. Natomiast w 1979 r. wyłączono Rynek Główny i przylegające do niego ulice z ogólnodostępnego ruchu samochodowego. W 1988 r. wprowadzono w centrum trzy strefy ruchu: A - ruchu pieszego, B - ograniczonego ruchu, C - ograniczonego parkowania.(PAP)