Jak poinformował w czwartek rzecznik spółki Michał Wawrzaszek, nowy cennik ustalano m.in. wychodząc z założenia, że jakość usług – często niezależnie od przewoźnika – nie jest taka sama na wszystkich odcinkach.

„Analizie poddana została atrakcyjność naszego rozkładu jazdy, średnia frekwencja w pociągach w odniesieniu do konkretnych relacji, czas przejazdu na danej trasie oraz oferta czasowa i cenowa alternatywnych środków transportu, w tym samochodów osobowych. Odeszliśmy od filozofii bardzo podobnych cen na wszystkich relacjach, niezależnie od standardu usług” - wskazał Wawrzaszek.

Korekty dotyczą wszystkich rodzajów biletów. Ceny biletów w podstawowej taryfie kilometrowej wzrosną (kolejne przedziały odległościowe wyceniono w równych złotówkach). Według spółki średni poziom podwyżek cen biletów jednorazowych w taryfie kilometrowej wyniesie 5,33 proc. (w kategorii do 100 km – 8,22 proc.), natomiast biletów miesięcznych – 6,67 proc. (w kategorii do 100 km – 6,17 proc.).

Jednocześnie na części odcinków ceny biletów liniowych pozostaną bez zmian, a w niektórych przypadkach spadną (do 50 proc.) lub wydłużone zostaną niektóre dotychczasowe relacje. Wprowadzone zostaną też nowe bilety liniowe.

„Zmiany mają zaowocować wzrostem przychodów nie tylko z powodu wyższych cen na niektórych liniach, ale również wskutek powrotu pasażerów na odcinkach promowanych cenowo” - wyjaśnił rzecznik KŚ.

Taką polityką cenową zostanie objęta m.in. północno-zachodnia część tras przewoźnika, czyli relacje Katowice - Bytom - Tarnowskie Góry - Lubliniec - Częstochowa, gdzie będą obowiązywały nowe bilety liniowe za 3 lub 4 zł. Wokół Rybnika za 3 zł będzie można jeździć do Żor, a za 4 zł do Wodzisławia, Rydułtów i Orzesza-Jaśkowic.

Spółka zachwala też bilety liniowe na odcinkach Częstochowa – Dąbrowa Górnicza-Gołonóg (14 zł), Chałupki – Racibórz (3 zł) oraz Racibórz – Rydułtowy (4 zł). Wydłużone zostaną relacje biletów liniowych m.in. z Cieszyna do Chybia i z Czechowic Dziedzic do Bielska-Białej Mikuszowic. Nowe bilety liniowe zostaną wprowadzone na trasach Katowice – Mikołów – Orzesze-Jaśkowice oraz Tychy – Gliwice.

Ponadto w nowym cenniku KŚ wzrosną kary za przejazdy bez biletów, a także zniknie opłata za przewóz wózka dziecięcego. W dalszej kolejności spółka planuje też kolejne nowości biletowo-promocyjne dla przedsiębiorstw, turystów i rowerzystów.

Przewoźnik przypomina, że wcześniejsze zmiany cen biletów miały miejsce ponad trzy lata temu i były to tylko podwyżki. „Od tego czasu wzrosło wiele kosztów zewnętrznych, m.in. o 9 proc. podniesione zostały opłaty za wykorzystanie infrastruktury kolejowej, a o 8 proc. - ceny zakupu energii elektrycznej” - zaznaczył Wawrzaszek.

W liście skierowanym do pasażerów z okazji zmiany taryfy prezes KŚ Wojciech Dinges zaakcentował, że zmiany w taryfie to tylko część wprowadzanych od kilkunastu miesięcy zmian. Spółka m.in. pozyskuje środki na nowy tabor (pierwsze nowe pociągi pojawią się w II poł. 2017 r.), przenosi do Katowic zaplecze utrzymaniowe i planuje skutecznie rozwiązać problem mycia pociągów.

Dinges zaznaczył, że na finalną usługę w transporcie kolejowym ma wpływ nie tylko przewoźnik, ale też zarządca infrastruktury kolejowej, właściciel dworców, producent i serwisant taboru czy organizator przewozów. Prezes KŚ przyznał, że ma świadomość, iż cena to tylko jeden składnik oferty przewozowej; drugą jest właściwy rozkład jazdy, w tym częstotliwość kursowania.

Wobec tego, że rozkłady są zasadniczo zmieniane raz w roku (z wyjątkiem korekt czy zmian związanych z remontami na torach), KŚ liczą na wyrozumiałość pasażerów w oczekiwaniu na kolejne kroki w tym zakresie, zmierzające do jak najlepszego dopasowania oferty - napisał Dinges.

Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. Obecnie na 11 liniach w regionie przewożą ponad 16 mln pasażerów rocznie. Roczny budżet przewoźnika przekracza 200 mln zł. Od tego roku obowiązuje 10-letnia umowa woj. śląskiego z przewoźnikiem - zakładająca roczną dotację do przewozów kolejowych w regionie na poziomie do 140 mln zł.

Wśród prowadzonych w latach 2013-2016 zmian ograniczających koszty funkcjonowania KŚ wymieniają: wypowiedzenie niekorzystnych umów, lepsze zarządzanie taborem, ograniczenie kosztów administracyjnych i zmiany kadrowe (m.in. zmniejszenie liczby dyrektorów); wśród działań stymulujących rozwój natomiast: poprawę rozkładu jazdy, zatrudnienie wysoko wykwalifikowanych specjalistów, przetarg na nowy tabor, inwestycję we własną bazę taboru oraz poprawę systemu sprzedaży biletów i nowy serwis internetowy. (PAP)