Firma, która miała zarządzać stacjami wypożyczania rowerów w Krakowie do 2022 r. wypowiedziała umowę w tej sprawie. Rozwiązanie umowy nastąpiło w kwietniu. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT) postanowił, że sam uruchomi usługę i będzie ją nadzorował.

„Jesteśmy, według naszego rozeznania, pierwszym polskim miastem, które samodzielnie buduje system wypożyczalni rowerowych, a nie kupuje gotowego rozwiązania na rynku. Dzięki temu sami będziemy mogli modyfikować i rozbudowywać system, będzie on także tańszy w obsłudze. Szacujemy, że uruchomienie 13 stacji będzie kosztowało ok. 50-60 tys. zł” – powiedział PAP Michał Pyclik z ZIKiT.

Do końca tego tygodnia pracownicy ZIKiT i członkowie Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów będą sprawdzać, czy wypożyczenia rowerów w trzech pierwszych stacjach odbywają się prawidłowo. Po długim weekendzie majowym wprowadzone zostaną ewentualne poprawki do oprogramowania. Do końca maja uruchamiane będą kolejne stacje.

Miejskie wypożyczalnie rowerów zostały opatrzone logo nawiązującym do oznakowania przystanków komunikacji miejskiej i parkingów. Ma to być jasny sygnał, że rowery są częścią oferty przewozowej Krakowa. Cena wypożyczenia roweru będzie zależała, od tego jak długo będziemy nim jeździć – dla stałych użytkowników pierwsze pół godziny ma być darmowe. ZIKiT chciałby, aby posiadacze biletu komunikacji miejskiej na wszystkie linie, mogli od wakacji korzystać z miejskich rowerów bezpłatnie.

Na razie klienci mogą płacić za wypożyczenie jednośladów jedynie przez internet – dokonując rejestracji i przedpłaty. ZIKiT planuje, że w wakacje uruchomiona zostanie płatność kartami zbliżeniowymi i poprzez Krakowską Kartę Miejską, a jesienią zacznie działać system sms-owy.

Kraków był pierwszym dużym miastem w Polsce, które wdrożyło miejską sieć bezobsługowych wypożyczalni rowerów, działającą na wzór rozwiązań stosowanych w europejskich metropoliach. System bikeone.pl uruchomiony został w Krakowie jesienią 2008 r. w ramach programu unijnego Caravel/Civitas. Pilotażowa umowa obowiązywała 3 lata i zakończyła się jesienią 2011 r. W Krakowie powstało 16 tzw. stacji bazowych, oferujących ok. 100 pojazdów. Obecnie miasto zarządza 13 stacjami.