Senacka Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji w środę poparła petycję zbiorową, którą w ubiegłym roku w tej sprawie wniósł wójt gminy Ostrów Mazowiecka Waldemar Brzostek.

Petycja dotyczy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Autorzy petycji zwracają uwagę, że obecnie gminy muszą wypełniać i składać deklaracje podatkowe, obliczać podatek i płacić go także w przypadku takich nieruchomości jak drogi wewnętrzne - wówczas podatek od nieruchomości samorząd musi płacić samemu sobie. Autorzy petycji zaznaczają, że jest to obowiązek podatkowy, który sztucznie generuje i zawyża dochody gminy. Przywołują także opinię Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, która ocenia, że obecne przepisy prowadzą do "sytuacji paradoksalnej", stanowiącej jedynie biurokratyczny obowiązek niemający bezpośredniego sensu ekonomicznego dla budżetu gmin.

Przewodniczący komisji Michał Seweryński (PiS) powiedział PAP, że projekt zmian w prawie przygotuje Biuro Legislacyjne, a następnie zajmie się nim komisja. Biuro nie ma wyznaczonego terminu, do kiedy musi przygotować projekt.

Stanowiska ws. petycji nie zajęło jeszcze Ministerstwo Finansów. Monika Derejko-Kotowska z Departamentu Podatków Lokalnych Ministerstwa Finansów powiedziała, że MF potrzebuje analiz dotyczących m.in. tego, czy ewentualna zmiana nie będzie miała wpływu na budżet państwa. Powiedziała, że ponieważ nie jest znana struktura nieruchomości własnych w poszczególnych gminach, nie wiadomo, czy zmiana prawa podatkowego nie wpłynęłaby na wypłatę subwencji wyrównawczych dla gmin. "Analizy w tym zakresie są niezbędne" - podkreśliła.

Pod koniec ub. roku ministerstwo informowało, że zniesienie obowiązku podatkowego dotyczącego nieruchomości gminy wymaga m.in. rozstrzygnięcia, czy powinno ono obejmować wszystkie nieruchomości gminne, także przekazane innym podmiotom, np. jednostkom budżetowym, samorządowym zakładom budżetowym czy spółkom komunalnym.

Po rozpatrzeniu petycji Komisja Praw Człowieka, Praworządności może m.in. złożyć marszałkowi Senatu wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej z projektem ustawy. Może także upoważnić jednego ze swoich członków do złożenia wniosku o charakterze legislacyjnym podczas dyskusji nad danym punktem podczas obrad Senatu. Komisja może także nie podjąć inicjatywy ustawodawczej. (PAP)