Łącznik musi powstać, by samochody ciężarowe mogły dojechać do drogi krajowej nr 8. Obecnie obwodnica kończy się przed Suwałkami.

Jak poinformował w poniedziałek PAP rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Rafał Malinowski, przetarg na budowę drogi wygrała firma Budimex, która buduje także obwodnicę. "Budimex ma trzy miesiące na wybudowanie łącznika; ma tam na miejscu sprzęt i ludzi, zatem powinna oddać do użytku i obwodnicę, i łącznik" - dodał.

Łącznik ma mieć długość 2,4 km. Zostanie wybudowany na bazie obecnej drogi powiatowej. Jak poinformował Malinowski, będzie to praktycznie nowa droga, bo stara musi być rozebrana i położona nowa konstrukcja.

Łącznik musi być przystosowany do ruchu samochodów ciężarowych. Dodatkowo na trasie krajowej nr 8 około 5 km od Suwałk zostanie wybudowane rondo. W tym miejscu dochodziło w przeszłości do wielu tragicznych wypadków. Łącznik ma służyć do 2017 roku, kiedy powstanie obwodnica Suwałk. Wówczas obie obwodnice - Suwałk i Augustowa - się połączą.

Prace przy budowie obwodnicy Augustowa zbliżają się do końca. Obwodnica została wytyczona przez Raczki i ma być drogą szybkiego ruchu. To drugi wariant, gdyż po protestach ekologów w 2009 roku wstrzymano jej budowę w wariancie przez Szczebrę. Obwodnica miała przecinać cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy.

Według białostockiego oddziału GDDKiA obwodnica powinna być gotowa pod koniec października lub w pierwszej połowie listopada tego roku. 34,2-kilometrowa trasa powstaje w systemie "zaprojektuj i zbuduj". W ciągu drogi krajowej nr 8 na odcinku od węzła Augustów do węzła Raczki (blisko 21,5 km) będzie drogą jednojezdniową. Na pozostałym odcinku - od węzła Raczki do węzła Suwałki-Południe - będzie dwujezdniową drogą planowanej trasy ekspresowej nr 61. Wartość inwestycji to 659 mln zł. (PAP)