"Stacja zaczyna już przypominać inne stacje, zaczynamy właśnie zamykanie ostatniego stropu po stronie zachodniej” - powiedział PAP rzecznik prasowy wykonawcy centralnego odcinka II linii metra w Warszawie Mateusz Witczyński.

Zapewnił, że pod tunelem Wisłostrady gotowa jest już konstrukcja samej stacji i hala peronowa. Kończą się prace związane z budowa torowiska i instalacją systemów radiokomunikacji i zasilania.

"Planujemy pod koniec miesiąca przejazdy pociągów w trybie testowym na całej linii metra" - dodał Witczyński.

Każda stacja jest wykonana z podobnych materiałów, różnią się kolorami. Na stacji "Centrum Nauki Kopernik" będzie to kolor morski. Tej barwy będzie m.in. podwieszany sufit, wejścia na stację oraz ściany zatorowe - powiedział Witczyński.

W sierpniu 2012 budowniczowie metra podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięty został tunel Wisłostrady, prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r. Witczyński pytany, czy w związku z tym nie będzie opóźnień w oddaniu budowy, powiedział, że prace na stacji przebiegają bardzo intensywnie i zapewnił, że stacja będzie ukończona zgodnie z planem budowy, czyli do 30 września br.

"Na terenie budowy stacji pracuje ponad 450 osób, w trybie czterobrygadowym, który pozwala na prace 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu" - wyjaśnił rzecznik wykonawcy metra.
Dodał, że w tym tygodniu rozpoczną się także prace odtworzeniowe związane z przywracaniem powierzchni nad stacją metra, czyli jej posprzątanie i przygotowanie gruntu pod trawniki i elementy małej architektury.

Stacja metra "Centrum Nauki Kopernik", położona w bezpośrednim sąsiedztwie Wisły, ma być chroniona przed zalaniem, np. przy wiosennych roztopach poprzez umieszczenie wszystkich otworów stacji powyżej poziomu wody.

"Wyznaczona została granica wody dwustuletniej, czyli najwyższego stanu wody w ciągu ostatnich 200 lat i wszystkie otwory stacji, przede wszystkim hale wejściowe i hale wentylatorów, umieszczone są powyżej tej granicy" - wyjaśnił Witczyński.

Stacje "Nowy Świat - Uniwersytet" i "Centrum Nauki Kopernik" są najgłębszymi na II linii podziemnej kolejki. Obie mają po cztery kondygnacje. Peron stacji w pobliżu skrzyżowania ulicy Świętokrzyskiej i Nowy Świat położony jest na głębokości 23 m.

Odcinek między stacją przy Nowym Świecie i na Powiślu jest też najdłuższym na całej nitce centralnego odcinka II linii metra i charakteryzuje się największym spadkiem poziomu. Tunele pod Wisłą przebiegają osiem metrów poniżej jej dna.

Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Według planów budowa ma zakończyć się 30 września. Miasto ma nadzieję, że II linią podziemnej kolejki mieszkańcy Warszawy pojadą jeszcze w tym roku. (PAP)