„Trasa jest gotowa, natomiast na niektórych jej fragmentach trwają jeszcze czynności związane z odbiorem prac bądź dopuszczeniem ruchu. Powinny zakończyć się na przełomie stycznia i lutego” – powiedział dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie Andrzej Gwozda.

Na przebudowanej drodze powstały trzy obwodnice miast. Kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Bełżyc, wkrótce będą także omijać obwodnicami Opole Lubelskie i Chodel. Łącznie ponad 24 km drogi biegnie teraz nowym śladem. Trasa ma klasę drogi szybkiego ruchu. Zbudowano lub zmodernizowano na niej siedem wiaduktów i mostów, powstały nowe chodniki, zatoki autobusowe, ścieżki rowerowe, postawiono ekrany akustyczne.

Koszty prac na drodze wojewódzkiej 747 sięgają przeszło 310 mln zł, a dofinansowanie z funduszy unijnych – 246 mln zł.

Nowy most w Kamieniu miał być gotowy w ubiegłym roku, ale prace przy jego budowę jeszcze trwają. „Jest pewne opóźnienie, ale wykonawca zapewnia, że w połowie roku będzie gotowy. Konstrukcja stalowa jest już zabetonowana wewnątrz nad filarami, wykonawca przygotowuje się do betonowania płyty pomostu. Ze strony lubelskiej dojazd do mostu jest prawie zrobiony” – powiedział Gwozda.

Budowa mostu będzie kosztować prawie 210 mln zł, dofinansowanie unijne wynieść ma około 125 mln zł. Most ma mieć ponad kilometr długości i prawie 20 metrów szerokości. Będą przez niego biegły dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra każdy, dwa pasy awaryjne po 2,5 m, ścieżka rowerowa i chodnik dla pieszych. Zbudowanych zostanie też ponad 700 m dróg dojazdowych.

Zmodernizowana droga wraz z nowym mostem w znaczący sposób poprawi dostępność regionu. Ułatwi komunikację Lubelszczyzny z centralną i zachodnią Polską oraz usprawni dojazd z centrum kraju do przejść granicznych z Ukrainą w Dorohusku, Zosinie i Hrebennem.

Droga nr 747 łączy trasy krajowe nr 19 w woj. lubelskim i nr 9 w woj. mazowieckim. Obecnie samochody jeżdżące tą drogą korzystają z przeprawy promowej. Najbliższe mosty przez Wisłę, w Annopolu i w Puławach, dzieli 75 km. To najdłuższy obecnie odcinek Wisły, na którym nie ma mostu. (PAP)