Jak powiedział w piątek rzecznik prezydenta Świnoujścia Robert Karelus, program, tzw. funkcjonalno-użytkowy, jest ostatnim dokumentem niezbędnym do ogłoszenia przetargu na budowę tunelu.

- Jeśli będziemy mieli dokumentację i decyzję rządu, co do modelu finansowania, nic nie będzie stało na przeszkodzie, by ogłosić przetarg na wykonanie tej tak ważnej dla regionu i miasta i tak długo oczekiwanej przez jego mieszkańców i gości inwestycji - powiedział Karelus.

- Mamy nadzieję, że umowę w tej sprawie uda się podpisać na początku przyszłego tygodnia - dodał.

Program funkcjonalno-użytkowy ma być gotowy do końca roku. Włoska firma będzie musiała m.in. opracować projekt tunelu i sporządzić dokumentację, a także wykonać prace hydrogeologiczne. Koszt przygotowana programu funkcjonalno-użytkowego zostanie w 85 proc. pokryty ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.

Gmina ma już studium wykonalności tunelu oraz decyzję środowiskową.

W wrześniu ub. r. budowa tunelu w Świnoujściu znalazła się na liście podstawowej w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Zachodniopomorskiego. Zgodnie z ustaleniami budowa stałego połączenia miałaby być finansowana ze środków budżetu państwa.

Także we wrześniu w pierwszym rozstrzygnięciu do opracowania programu wybrano firmę URS Polska. Od tej decyzji odwołały się inne firmy startujące w przetargu. W drugim rozstrzygnięciu wybrano Technital S.p.A., której oferta opiewa na nieco ponad 2 mln zł brutto - również od tej decyzji złożono odwołania. W trzecim i ostatnim rozstrzygnięciu ponownie wybrano włoską firmę - tym razem wpłynęło jedno odwołanie, ale pod koniec stycznia Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła je.

Liczące ok. 40 tys. mieszkańców Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce, leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi. Mieszka tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Pozostali zamieszkują wyspy Wolin (ok. 5 tys. mieszkańców) i Karsibór (ok. 700 osób).

Wolin - największa polska wyspa - jest oddzielona od stałego lądu cieśniną Dziwną. Na tej wyspie znajdują się największe świnoujskie zakłady związane z gospodarką morską oraz węzły komunikacyjne: terminal promowy, dworzec PKP i PKS.

Świnoujście nie ma stałego połączenia drogowego z resztą kraju. Do miasta, leżącego na wyspach, można dostać się od strony lądu wyłącznie promem, który pływa po rzece Świnie. Przeprawa w Karsiborzu to jedna z dwóch świnoujskich przepraw promowych; obsługuje głównie samochody ciężarowe, ale również osobowe i pasażerów niezmotoryzowanych. Druga przeprawa, tzw. miejska, obsługuje samochody mieszkańców miasta.

Miasto stara się od lat o budowę tunelu pod Świną. Za rządów PiS zaakceptowano koncepcję wybudowania tunelu łączącego miasto ze stałym lądem. Rząd premiera Donalda Tuska odłożył inwestycję na przyszłość, po roku 2014. (PAP)