Dni Skandynawskie to okazja do nawiązania kontaktów w sferach biznesowych, ale także szansa na inicjowanie przedsięwzięć edukacyjnych, turystycznych oraz integrację społeczności skandynawskiej uczącej się i pracującej w stolicy Pomorza Zachodniego - podkreślają organizatorzy.

Bardzo ważne są dla nas kontakty między podmiotami gospodarczymi, które są zainteresowane współpracą - podkreślił w środę prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Jak dodał, z myślą o przedsiębiorcach przygotowano giełdę Business to Business, która pomoże nawiązać kontakty między nimi. Krzystek liczy, że kontakty przerodzą się w efekty biznesowe.

"Firmy skandynawskie to jeden z najważniejszych inwestorów na Pomorzu Zachodnim obok firm niemieckich i to nas bardzo cieszy" - powiedział Krzystek. "Cały czas rośnie też wymiana handlowa, a nasze połączenia promowe do Skandynawii są coraz bardziej oblegane" - dodał prezydent.

Współpracę między Szczecinem a Skandynawią widać także w obszarze edukacji - przypomniał Krzystek. "Wielu skandynawskich studentów szczególnie z Norwegii studiuje na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym, a Uniwersytet Szczeciński cały czas rozwija skandynawistykę, która cieszy się dużą popularnością" - zaznaczył.

Kilka lat temu nie było ani jednego obywatela Finlandii mieszkającego w Szczecinie, a dziś jest ich kilkunastu; to zarządzający przedsiębiorstwami i studenci na wymianie - powiedział z kolei konsul honorowy Finlandii w Szczecinie Adolf Wysocki.

W programie konferencji biznesowej znalazły się sesje poświęcone wytwarzaniu paliw z odpadów organicznych, rozwojowi inteligentnych miast, czy współpracą pomiędzy nauką i biznesem.

Zaproszeni eksperci z krajów skandynawskich i Polski będą rozmawiali także o źródłach finansowania współpracy gospodarczej, samorządowej i akademickiej.

Dni Skandynawskie to również bogaty program wydarzeń kulturalnych, wśród których znalazły się koncerty, wykłady, pokazy filmów, czy atrakcje specjalnie przygotowane dla najmłodszych. Impreza potrwa do 24 kwietnia.

Organizatorem Dni Skandynawskich jest Szczecin, a partnerem strategicznym trzeciej edycji ambasada Norwegii. (PAP)