Budowa nowego mostu w Jachowej Woli jest konieczna po tym, jak w czerwcu ub.r. po potężnych ulewach została uszkodzona konstrukcja starej przeprawy. Obecnie ruch odbywa się po tymczasowym obiekcie, oddanym do użytku w grudniu.

Jak poinformował w czwartek w komunikacie kielecki oddział GDDKiA, w tej chwili „rozpoczyna się projektowanie nowego mostu”. Już wiadomo, że nowa przeprawa będzie miała długość ok. 18 m i będzie dłuższa o 10 m od poprzedniego. W zamówieniu zastrzeżono, że nowy obiekt ma być „odporny na skutki nagłych przyborów wód w rzece”.

Projekt ma być gotowy jeszcze w tym półroczu. Zakończenie inwestycji zaplanowano do końca br. Jak wyjaśnia GDDKiA „Inwestycja realizowana jest w systemie zaprojektuj i buduj, co oznacza, że ten sam wykonawca opracuje projekt i zbuduje nowy most. Ponadto przeprowadzi rozbiórkę uszkodzonego obiektu, a po wybudowaniu w jego miejscu nowego mostu, również dokona rozbiórki obiektu tymczasowego.”

Wykonawcą inwestycji jest firma Banimex z Będzina. Inwestycja będzie kosztowała prawie 2 mln zł. Most w Woli Jachowej został uszkodzony na początku czerwca ub.r. w wyniku gwałtownych ulew. Spiętrzona rzeka uszkodziła jego konstrukcję i przez kilka tygodni przeprawa była zamknięta dla ruchu.

W lipcu, po badaniach wykonanych przez ekspertów z Politechniki Krakowskiej ustalono, że most może być czasowo otwarty dla lekkich pojazdów, pod warunkiem wzmocnienia konstrukcji. Wtedy również zapadła decyzja o budowie tymczasowej przeprawy i późniejszej odbudowie starego mostu. W połowie grudnia oddano do użytku tymczasowy obiekt.

Droga krajowa nr 74 Sulejów-Zosin jest jedną z najważniejszych tras w regionie świętokrzyskim. Most w Jachowej Woli znajduje się na odcinku Kielce-Opatów, który stanowi część trasy łączącej Kielce ze wschodnią częścią województwa oraz Lubelszczyzną (PAP).