Informacje o akceptacji planu przekazano w czwartek na konferencji prasowej w Poznaniu po zakończeniu Konwentu Marszałków Województw RP.

Jak powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak, „proces restrukturyzacji PR, zainicjowany przez MIR, uzyskał poparcie właścicieli reprezentujących ponad 2/3 udziałów”.

„W ten sposób niezbędna większość marszałków opowiedziała się za realizacją programu, który w ciągu pięciu lat ma doprowadzić spółkę do trwałej rentowności. W budżecie państwa od grudnia 2014 r. są zabezpieczone środki finansowe na proces restrukturyzacji Przewozów Regionalnych w wysokości 770 mln zł. Dzięki czwartkowej decyzji marszałków program trwałego uzdrowienia spółki będzie mógł zostać zrealizowany” – przekazała minister.

Wasiak dodał, że istotna część tej sumy – ponad 600 mln zł – będzie służyła procesowi oddłużenia. „Daje to mocną podstawę i punkt wyjścia do uzdrowienia finansów spółki i uczynienia z niej podmiotu gospodarczego działającego na warunkach rynkowych” – stwierdziła.

Prezes PR Tomasz Pasikowski podkreślił, że „kończy się okres beznadziei, gdzie nie wiedzieliśmy, w jakim kierunku zmierzamy i nie wiedzieliśmy, jak dostarczyć naszym pasażerom dobrą usługę”.

„Mogę zapewnić, że pieniądze przeznaczone na oddłużenie spółki będą pracować na naszych pasażerów. Nie zajmujemy się sami sobą, ale reformujemy rynek, żeby pasażerowie odczuli lepszą jakoś usług, które oferujemy” – zadeklarował.

W trakcie Konwentu marszałkowie 12 województw (kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego, podkarpackiego, małopolskiego, warmińsko-mazurskiego oraz łódzkiego) podpisali tzw. umowy PSC (Public Service Contract). Dają one możliwość realizacji pięcioletniego planu restrukturyzacji. PR przekazało, że dodatkowo marszałek województwa śląskiego zadeklarował podpisanie PSC w piątek.

Jak przekazują PR, „tym samym za świadczeniem lokalnych usług przewozowych przez PR do 2020 r. opowiadają się marszałkowie trzynastu województw, reprezentujący 73,4 proc. udziałów w spółce”.

Podpisanie umów na czas dłuższy niż rok-dwa było niezbędną częścią planu restrukturyzacji.

W czwartek w Poznaniu marszałkowie podpisali również nową umowę właścicielską. Za jej sprawą Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) zostanie w spółce inwestorem strategicznym i obejmie 51 proc. udziałów. W ten sposób ARP wniesie do PR środki finansowe Skarbu Państwa w wysokości ok. 770 mln zł.

Pieniądze zostaną przeznaczone na „pozbycie się historycznych długów” oraz na „działania restrukturyzacyjne w poszczególnych województwach”.

Spółka przekazuje, że w ciągu najbliższych tygodni opracowany zostanie pełny plan restrukturyzacji, „ze szczegółowymi działaniami zaplanowanymi na najbliższych pięć lat”. W sierpniu plan ma być przedstawiony Komisji Europejskiej, która zgodnie z przepisami musi wyrazić zgodę na dokapitalizowanie spółki z budżetu państwa.

Kolejowi związkowcy zapowiadali w ostatnich dniach, że po północy z 28 na 29 czerwca w spółce Przewozy Regionalne ma się rozpocząć bezterminowy strajk. W piątek odbędą się rozmowy pracowników PR z zarządem spółki i przedstawicielem resortu infrastruktury dotyczące strajku.

Jak zapowiadali związkowcy, od momentu rozpoczęcia strajku żaden pociąg PR nie wyruszy w trasę. A te pociągi, które będą w trasie, dojadą do stacji macierzystych i tam staną. Związki domagają się m.in. zawarcia paktu gwarancji pracowniczych na 5 lat.

„Mam nadzieję, że na spotkaniu będziemy mogli rozmawiać z partnerem społecznym przynosząc dobrą nowinę, która pozwala planować w dłuższym okresie czasu istnienie spółki i relacje pomiędzy partnerami społecznymi a zarządem” – mówił Pasikowski.

Prezes dodał, że w kwestii czy spółka będzie „w stanie dać jakieś obietnice dotyczące konkretnego okresu gwarantowanego będziemy dyskutować z partnerem społecznym”.

PR są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1600 pociągów Przewozów Regionalnych, a z ich oferty korzysta codziennie prawie 230 tys. osób.

Spółka Przewozy Regionalne zanotowała w 2014 r. stratę w wysokości 5,46 mln zł, pierwotnie spółka planowała stratę za ubiegły rok w wysokości 28 mln zł. W tym roku spółka planuje zysk na poziomie 200 tys. zł.

Konwent Marszałków Województw RP jest organem opiniodawczo-doradczym Związku Województw RP. Analizuje i opiniuje propozycje zmian legislacyjnych oraz omawia aktualne problemy samorządów województw. Uchwalone stanowiska są kierowane do właściwych urzędów i instytucji centralnych. (PAP)