W kierunku zachodnim wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: "Płocka" umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; "Młynów", planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz "Księcia Janusza" pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. 

Umowę ws. inwestycji w czwartek na terenie stacji II linii metra "Rondo ONZ" podpisali: prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk i dyrektor oddziału w Polsce Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S. Mustafa Tuncer, w obecności prezydent stolicy Hanny Gronkiewicz-Waltz. Prezydent poinformowała, że podpisana jest już także umowa o współfinansowaniu z Unii Europejskiej. 

"Metro ma ogromne znacznie przede wszystkim dla dzielnic, przez które przechodzi" - mówiła Gronkiewicz-Waltz. "To bardzo istotny czynnik miastotwórczy" - dodała, podkreślając, że metro sprzyja prywatnym inwestycjom, powstają nowe bura i mieszkania. Zwracała też uwagę na znaczenie budowy metra poza centrum miasta. Metro jest najszybszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu - podsumowała. 

Lejk przypomniał, że podpisanie umowy jest elementem realizacji tzw. etapu 3+3 rozbudowy metra. Zapewnił, że rozpoczęcie budowy metra na Woli poprzedzą spotkania z mieszkańcami, które mają zostać zorganizowane w pobliżu każdej przyszłej stacji. Mieszkańcy dowiedzą się o zasadach budowy i zmianach w organizacji ruchu. Metro i wykonawca mają być gotowi w drugiej połowie października do zorganizowania pierwszych spotkań. 

Tuncer ocenił, że budowa metra na Woli być może będzie najtrudniejszym etapem budowy metra w Warszawie z uwagi m.in. na "różne poważne kwestie związane z odwodnieniem i kanalizacją" przy dwóch stacjach. "Będziemy musieli uporać się z tymi problemami przed rozpoczęciem robót" - powiedział Tuncer. 

Według planów miasta do 2019 r. centralny odcinek II linii metra ma zostać rozbudowany o sześć stacji, to tzw. etap 3+3. Oprócz trzech stacji w kierunku zachodnim, które wybuduje firma Gulermak, powstaną także trzy stacje z Dworca Wileńskiego w kierunku Targówka. Wybuduje je włoska firmą Astaldi za ponad 1 mld zł. Umowę na ten odcinek miasto podpisało już w marcu br. 

Obie firmy - Gulermak i Astaldi - zostały wybrane pod koniec października 2015 r. 

W kierunku północno-wschodnim centralny odcinek II linii metra zostanie rozbudowany o stacje nazywane "Szwedzka", pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; "Targówek" w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego oraz "Trocka" w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. W sumie powstaną ponad trzy kilometry nowej trasy. Za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania. 

Ponadto do 2022 r. ma powstać następnych pięć stacji II linii metra w etapie 3+2. Centralny odcinek II linii metra został otwarty 8 marca 2015 r. (PAP) 

Dowiedz się więcej z książki
Europejskie prawo zamówień publicznych. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł