"Przez kilkanaście miesięcy trwały różne uzgodnienia, było wiele kontrowersji, ale doszliśmy do konsensusu" – powiedział dyrektor naczelny Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu Jerzy Marcinko. "Autobusy i tramwaje pomalowane będą na kolor ciemnoniebieski i biały z elementami szarości, przy czym będą to pojazdy nowe lub przemalowywane sukcesywnie w trakcie modernizacji. Ten proces potrwa ok. 5 lat" – podkreślił.

Nowa kolorystyka nawiązuje do oficjalnych barw Krakowa. W ramach ujednolicania zmieniane też będą piktogramy wewnątrz autobusów i tramwajów, a także wzory siedzeń. Pozostanie na nich krakowski Lajkonik, któremu nadano odświeżony wygląd.

Jak poinformował główny projektant Stanisław Kochan ze studia projektowego Clou Studio, głównymi założeniami ujednolicenia schematów malowania krakowskich pojazdów komunikacji miejskiej było nawiązanie do barw Krakowa, zastosowanie kontrastowego schematu ze względu na osoby, które mają problemy z widzeniem, oraz nawiązanie do wyglądu dawnych krakowskich tramwajów. "Zależało nam też na tym, by opracowana przez nas linia podziału barwnego mogła być zastosowana do każdego typu pojazdu" – dodał Kochan.

Autorskiego wyboru barw, spośród niebieskich i białych, dokonała dr Krystyna Starzyńska z wydziału form przemysłowych ASP. Był to wybór zweryfikowany przez oceny ekspertów oraz badanie preferencji w metodzie porównywania parami. Z dziesięciu odcieni niebieskiego, wśród których był także dotychczas używany, wybrano jeden. Ocenę wybranego odcienia przeprowadzono także na dużych próbkach, a na końcu – na pomalowanym modelu. (PAP)