Zdaniem przewoźnika jej konkurenci nieuczciwie porozumiewają się, zniekształcając warunki konkurencji. Sprawa dotyczy m.in. przetargów na przewozy węgla i obsługę bocznic kolejowych najważniejszych grup przemysłowych w Polsce w latach 2016-2017.

Spółka wskazała, że oprócz niej, oferty w przetargach na przewozy składa konsorcjum zrzeszające najbliższych konkurentów PKP Cargo. W ocenie PKP Cargo uczestnicy konsorcjum mają potencjał do samodzielnej obsługi zadań przetargowych, w szczególności dotyczy to CTL i DB Schenker.

"Występujące razem w przetargach spółki są bezpośrednimi konkurentami. Utworzenie przez nich konsorcjum wywołuje tzw. efekt zmniejszonej konkurencji – sprawia, że zamawiający otrzymuje mniej ofert, a więc spotyka się z mniej intensywną rywalizacją cenową o zamówienie" - zaznaczył w komunikacie przewoźnik.

Zdaniem PKP Cargo takie porozumienie jest czynem nieuczciwej konkurencji, bo w myśl ustawy o zamówieniach publicznych, oferta taka powinna zostać odrzucona przez zamawiającego.

Dowiedz się więcej z książki
Prawo zamówień publicznych. 631 pytań i odpowiedzi
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł

 

PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i drugim w UE. 30 października 2013 r. zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem pozostaje PKP SA. W 2014 r. grupa PKP Cargo osiągnęła 4,257 mld zł przychodów i 276 mln zł zysku netto, przewożąc 111 mln t ładunków.

Grupa ma 48 tys. węglarek, 3 tys. platform intermodalnych, 15 tys. pozostałych wagonów innego typu, 1,3 tys. lokomotyw elektrycznych i drugie tyle lokomotyw spalinowych. Zatrudnia 22,6 tys. osób. (PAP)