Punkt działa oficjalnie od poniedziałku i mieści się na parterze Urzędu Miejskiego w Białymstoku. Można tam uzyskać informacje dotyczące m.in. procedury składania wniosków czy szacunkowych kosztów projektu. Także takie dane, jak np. własność działek czy obiektów, których miałyby projekty dotyczyć.

Jak powiedziała PAP rzeczniczka prezydenta miasta Urszula Mirończuk, już pierwszego dnia odwiedziły go osoby zainteresowane składaniem wniosków. Miasto przygotowało też broszury informacyjne, a na stronie internetowej miasta działa specjalna zakładka dotycząca budżetu obywatelskiego (w dokumentach miejskich i na stronie internetowej).

Budżet obywatelski będzie w Białymstoku realizowany po raz drugi. 9 mln zł będzie przeznaczone na tzw. duże inwestycje o charakterze ogólnomiejskim (o maksymalnej wartości 3 mln zł). Pozostałe 3 mln zł trafi na wsparcie małych inwestycji, o maksymalnej wartości 300 tys. zł. Te będą realizowane na poszczególnych osiedlach.

Zgłaszane projekty muszą uzyskać poparcie dwudziestu mieszkańców Białegostoku, dotyczyć inwestycji mieszczących się merytorycznie w kompetencjach miasta i realizowanych wyłącznie z wykorzystaniem mienia Białegostoku.

Projekty do sfinansowania z budżetu obywatelskiego można będzie zgłaszać do 2 czerwca. Od 3 czerwca do 15 czerwca będą oceniane pod względem formalnym i merytorycznym. Głosowanie ws. wyboru projektów będzie przeprowadzone od 20 do 30 czerwca. Lista projektów wybranych do sfinansowania ma być znana do 4 lipca.

W ubiegłym roku, do zrealizowania w ramach tegorocznego budżetu obywatelskiego, mieszkańcy Białegostoku wybrali siedem projektów o łącznej wartości 10,4 mln zł. Wybierano spośród 51 propozycji wyselekcjonowanych z ponad 180. W głosowaniu wzięło udział ponad 40 tys. osób. (PAP)