Hierarcha mówił, że chce, by Dzień Judaizmu, przeżywany "w tym szczególnym miejscu, jakim są Kielce, doświadczone na przestrzeni swojej historii", przyniósł jak najwięcej dobra. "Przede wszystkim (w kwestii - PAP) tej świadomości wspólnych źródeł, ale też i wspólnego celu. Tym celem jest oczywiście zbawienie każdego z nas, ale także walka o obecność Boga w dziejach tego świata" – podkreślił podczas konferencji prasowej bp Markowski.

Duchowny przypomniał, że w ostatnich dziesięcioleciach papieże Paweł VI, Jan Paweł II i Benedykt XVI szczególnie zwracali uwagę na potrzebę określania na nowo relacji Kościoła katolickiego do judaizmu. "Nie jest przypadkiem, że Jan Paweł II mówił o judaizmie jako o religii, która nie jest czymś zewnętrznym w stosunku do Kościoła - wyznawców judaizmu nazwał +starszymi braćmi w wierze+. A papież Benedykt użył określenia - +nasi ojcowie w wierze+" – zauważył bp Markowski.

"Dzień dzisiejszy - chciałbym podkreślić to bardzo mocno - to jest dzień, który przeżywamy wewnątrz Kościoła, a który stanowi refleksję na temat naszych wspólnych korzeni i źródeł naszej historii" – mówił hierarcha.

Wiceambasador Izraela w Polsce Ruth Cohen-Dar podkreśliła, jak ważną rolę w relacjach chrześcijańsko-żydowskich odegrała deklaracja "Nostra aetate" z 1965 r. z II soboru watykańskiego. Dokument mówiący o stosunku Kościoła katolickiego do religii niechrześcijańskich wzywał, aby "ożywić i zalecić obustronne poznanie się i poszanowanie, które osiągnąć można zwłaszcza przez studia biblijne i teologiczne oraz przez braterskie rozmowy".

Jako wyjątkową określiła wiceambasador w tym procesie rolę Jana Paweł II. Przypomniała, że nazwał on antysemityzm ciężkim grzechem przeciwko Bogu. Przypomniała, jak istotną rolę odegrały wizyty papieży w Izraelu: Jana Pawła II w 2000 r. i Franciszka w 2014. "Pamiętajmy o nauce Jana Pawła II i Franciszka. Razem budujmy świat, w którym nie będzie uprzedzeń, ksenofobii i nienawiści" – podkreśliła Cohen-Dar.

Biskup kielecki Jan Piotrowski ocenił, że Kielce są przyjaznym miejscem dla "potomków Abrahama". "Nawet jeśli dokonywały się tu rzeczy bolesne i trudne. Ale jest to miejsce, które jest przyjazne przez wszystko, co tu się dzieje każdego roku, podczas odkrywania wielkich kart historii obecności w naszym mieście Żydów" – dodał bp. Piotrowski.

Prezydent Kielc Wojciech Lubawski przypomniał, że przed 1939 r. ponad 30 proc. kielczan stanowili Żydzi, którzy w dużej mierze decydowali o życiu gospodarczym i kulturalnym miasta. "Przyszedł tragiczny okres II wojny światowej i najtragiczniejszy chyba moment likwidacji getta (…), a później tzw. pogrom kielecki, w którym zginęło 40 kielczan zabitych przez kielczan. To był dla nas tak naprawdę historyczny szok, z którego przez długie lata nie mogliśmy się wyzwolić (...)" – dodał Lubawski.

Jego zdaniem, miasto i jego społeczność od co najmniej 15 lat bardzo mocno pracują nad relacjami polsko-żydowskimi. Opowiadał, że podczas wizyt w partnerskim dla Kielc izraelskim mieście Ramla słyszał od osób pochodzących z Kielc, że boją się tu przyjechać. "Nie należy bać się Polski. Musimy wszystko zrobić w tym kierunku, żeby tym ludziom uświadomić, że tutaj już zagrożenia nie ma. (…) Czujemy bardzo silną więź, jest wiele przykładów naszej sympatii do narodu izraelskiego, do tego, co nas łączy, i te ostanie lata są dowodem tej przyjaźni" – podkreślił Lubawski.

Mottem tegorocznego Dnia Judaizmu są słowa z Księgi Jeremiasza: "Uwiodłeś mnie, Panie, a ja pozwoliłem się uwieść". Jako element obchodów przewidziano m.in. modlitwy duchownych katolickich i żydowskich w miejscach pamięci o żydowskich mieszkańcach Kielc - ze wspomnieniem Żydów zamordowanych podczas II wojny światowej, Polaków ratujących Żydów i Żydów zamordowanych podczas pogromu w lipcu 1946 r.; zaplanowano też panel dyskusyjny, otwarcie wystawy w Muzeum Diecezjalnym, nabożeństwo biblijne w katedrze i wieczorną modlitwę z psalmami.

Dzień Judaizmu, przypadający corocznie 17 stycznia - w wigilię Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan - ustanowiła Konferencja Episkopatu Polski w 1997 r. Ma służyć rozwojowi dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, modlitwie i refleksji nad związkami obu religii. Każdego roku ogólnopolskie obchody są organizowane w innej diecezji.

Uroczystości odbywają się w Kielcach po raz drugi. Pierwszy raz zorganizowano je w 2006 r. - roku 60. rocznicy pogromu kieleckiego.(PAP)