Najczęściej (76 proc.) firmy oceniają poziom kandydata w rozmowie w języku angielskim podczas spotkania kwalifikacyjnego. Kolejną metodą weryfikacji (11 proc. wskazań) są certyfikaty językowe. 8 proc. badanych zadeklarowało, że przy sprawdzaniu poziomu umiejętności językowych kandydata wykorzystuje testy wewnętrzne. Deklaracji nie weryfikuje tylko 5 proc. pracodawców.

Zobacz także: Certyfikat językowy wyróżnia na rynku pracy

Im wyższe stanowisko tym większe oczekiwania pracodawcy co do znajomości języka angielskiego przez kandydata. Od aplikujących na najwyższe funkcje kierownicze wymaga jej 57,7 proc. firm, od specjalistów – blisko 47,5 proc., od kierowników niższego szczebla - 46 proc., a od pracowników obsługi klienta – 38 proc.

Jednocześnie 66 proc. osób prowadzących rekrutację w firmach ocenia, że znajomość języka angielskiego potrzebna jest na powyższych stanowiskach na co dzień. Największe jej znaczenie podkreślają firmy zagraniczne (87,4 proc.), z branży przemysłowej (79,5 proc.), z dużych miast (76,8 proc.), zatrudniające ponad 250 pracowników (75,7 proc.).

W największym stopniu angielski potrzebny jest w codziennej pracy najwyższej kadry zarządzającej – ocenia 79 proc. rekruterów. 67 proc. rekrutujących kadrę wyższego stopnia przyznało, że certyfikat to ważny atut przy rekrutacji.

Certyfikaty językowe są najbardziej cenione przez rekruterów z dużych firm (70 proc. wskazań). Kandydaci, posiadający certyfikaty językowe, postrzegani są przez pracodawców jako osoby ambitne, wytrwale dążące do celu, zorientowane na sukces.

Sondaż przeprowadzono w lipcu 2014 r. na zlecenie Cambridge English Language Assessment - instytucji działającej w ramach jednego z wydziałów Uniwersytetu w Cambridge. Badanie objęło 300 firm różnej wielkości, w tym firmy headhunterskie i agencje zatrudnienia.

(PAP)