Porozumienie w tej sprawie podpisali w czwartek: marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik oraz przedstawiciele stołecznego ratusza, ZTM i Kolei Mazowieckich.

Oferta będzie funkcjonować na dotychczasowych zasadach. To oznacza, że bilety ZTM – od dobowego wzwyż – uprawniają do przejazdów pociągami Kolei Mazowieckich na obszarze ograniczonym stacjami: Sulejówek Miłosna, Śródborów, Zalesie Górne, Pruszków, Płochocin, Legionowo Przystanek, Legionowo Piaski, Warszawa Zacisze-Wilno, a pociągami Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) - na odcinku Warszawa Śródmieście WKD - Opacz.

W zależności od taryfy danego biletu ZTM obowiązuje 1. i 2. strefa. Stacjami granicznymi stref są: Warszawa Ursus, Warszawa Gołąbki, Warszawa Choszczówka, Warszawa Wola Grzybowska, Warszawa Falenica, Warszawa Jeziorki.

Marszałek Adam Struzik powiedział, że zainteresowanie mieszkańców województwa ofertą komunikacji zbiorowej wciąż rośnie. Jak poinformował, w 2013 roku Koleje Mazowieckie przewiozły rekordową liczbę 62 mln osób, a Warszawska Kolej Dojazdowa - 8 mln.

Struzik dodał też, że pomimo trudnej sytuacji finansowej poziom dopłat do przejazdów władze województwa starają się utrzymać na niezmienionym poziomie.

Zastępca prezydenta Warszawy Jacek Wojciechowicz przypomniał, że "to Warszawa nadal ponosi główny – sześćdziesięcioprocentowy ciężar finansowania +Wspólnego Biletu+ na terenie aglomeracji". Zapewnił, że "sytuacja w zakresie jego współfinansowania jest stabilna".

Wojciechowicz zaznaczył, że stolica ma bardzo wysoki wskaźnik wykorzystania transportu zbiorowego. "Blisko 70 proc. przejazdów - wszystkich, które są na terenie miasta - odbywa się komunikacją publiczną; to jest bardzo wysoki współczynnik - wiele miast na świecie czy w Europie nam zazdrości" - podkreślił.

Wspólną ofertą biletową nie udało się objąć mieszkańców dojeżdżających do Warszawy z miejscowości położonych ma linii wołomińskiej, jednak jak zapewnił dyrektor warszawskiej komunikacji miejskiej Wiesław Witek, jeszcze w pierwszym kwartale 2014 roku ZTM zamierza wrócić do negocjacji z tamtejszymi gminami.

Mieszkańcy aglomeracji warszawskiej mogą korzystać ze wspólnego biletu od 2005. Pierwszą linią, na której pasażerowie mogli korzystać z ułatwień, była linia Warszaw Ursus - Warszawa Wschodnia.

W pociągach KM i WKD są honorowane uprawnienia do przejazdów ulgowych i bezpłatnych, zgodnie z zasadami obowiązującymi w warszawskiej komunikacji miejskiej. (PAP)

stav/ itm/