Tyski samorząd jest pierwszym w Polsce, który może nadawać profile zaufane. Według przedstawicieli magistratu, to przełomowie rozwiązanie, które oznacza oszczędność czasu obywateli i zmniejszenie kosztów obsługi administracyjnej.

 

Decyzję w sprawie nadawania profilu zaufanego przekazał w poniedziałek lokalnym władzom wiceminister spraw wewnętrznych i administracji, Piotr Kołodziejczyk.

 

Nadawanie profilu zaufanego umożliwia rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji, obowiązujące od 9 czerwca tego roku. To kolejna, obok podpisu elektronicznego, forma elektronicznej weryfikacji tożsamości.

 

Dotychczas profile zaufane można było otrzymać m.in. w urzędach skarbowych i wojewódzkich. Tychy są pierwszym samorządem gminnym, który ma takie uprawnienie.

 

„To kolejny krok, aby nasz urząd uczynić bardziej przyjaznym dla mieszkańców i bardziej nowoczesnym” - powiedział podczas konferencji prasowej prezydent miasta, Andrzej Dziuba.

 

Przypomniał o innych inicjatywach, ułatwiających mieszkańcom kontakt z urzędem, jak naTYCHmiastowy sms, dzięki któremu mieszkańcy otrzymują z urzędu informacje o statusie załatwianych przez nich spraw oraz zaproszenia m.in. na wydarzenia sportowe i kulturalne.

 

Wiceminister Kołodziejczyk powiedział, że wprowadzenie profilu zaufanego w Tychach to wyzwanie dla innych samorządów. Przekonywał, że używanie profilu jest bezpieczne; szczególną uwagę położono w nim na ochronę danych.

 

Jedną z pierwszych osób, które w Tychach otrzymały profil zaufany, jest poseł Marek Wójcik (PO), który był sprawozdawcą zmian w prawie administracyjnym, zmierzających do wprowadzenia technologii informatycznych.

 

„Szukaliśmy sposobu, który umożliwi Polakom wygodne i bezpłatne załatwianie spraw w e-urzędach. Profil zaufany jest właśnie krokiem w tę stronę” - powiedział poseł.

 

„Tak szybkie wprowadzenie profilu zaufanego pokazuje, że Tychy są miastem nowoczesnym i otwartym na zmiany” - ocenił Wójcik. Wskazywał na zalety nowego rozwiązania: oszczędność czasu obywateli, redukcja kosztów obsługi i ekologia - dzięki zmniejszeniu ilości papierowych dokumentów.

 

Parlamentarzysta ocenił, że z czasem profile zaufane staną się popularne, jak każde nowe rozwiązanie wymagają jednak promocji. Przypomniał, że ostatnio gwałtownie wzrosła liczba osób, które rozliczają się z fiskusem drogą elektroniczną. „To pokazuje, że Polacy są gotowi i otwarci na załatwianie swoich spraw urzędowych przez internet” - uważa Wójcik.

 

Według wiceprezydenta Tychów, Michała Gramatyki, dotychczas profile zaufane otrzymało 4,9 tys. osób w całym kraju. Wiceminister Kołodziejczyk zwrócił uwagę, że mogą je przyznawać nie tylko urzędy, ale także 127 polskich konsulatów, ułatwiając życie obywatelom mieszkającym również poza granicami kraju.

 

Aby otrzymać profil zaufany, wystarczy przyjść do wydziału spraw obywatelskich w tyskim magistracie i pokazać dowód tożsamości. Później, już bez konieczności wychodzenia z domu, można wysyłać pisma nie tylko do urzędu miasta, ale także do urzędu skarbowego, urzędu wojewódzkiego czy ZUS.

 

Aby podpisać jakiś dokument, wystarczy połączyć się przez internet z urzędem, wskazać na profil zaufany i wpisać swoje hasło. Wtedy urzędnik otrzyma potwierdzenie, że korespondencja przyszła od konkretnego obywatela i będzie traktowana tak, jakby złożył ją osobiście.

 

Krzysztof Konopka (PAP)

 

kon/ mab/