We wtorek zakończył się drugi sezon funkcjonowania rowerów miejskich w Lublinie. W ocenie władz miejskich spotkały się one z bardzo dużym zainteresowaniem i przyczyniają się do zmiany nawyków komunikacyjnych.

„Popularność rowerów miejskich okazała się większą, niż oczekiwaliśmy, stąd decyzja o rozbudowie systemu. Pierwsze pomiary, przeprowadzone w tym roku, wskazują, że ruch rowerowy w mieście jest spory. Na popularnej trasie rekreacyjnej, na moście przy ul. Zamojskiej, wynosił w lecie ponad 300 rowerzystów na godzinę. Będziemy pomiary kontynuować, ale i bez nich widać, że na ulicach przybywa rowerzystów” – powiedział asystent prezydenta Lublina ds. polityki rowerowej, Aleksander Wiącek.

„Rower staje się modny, nawet oficjalne delegacje, które przyjeżdżają do Lublina sadzamy na rowery i z tej perspektywy pokazujemy im miasto. Tak było niedawno z delegacją z Łodzi, wszyscy byli bardzo zadowoleni” – dodał Wiącek.

W niespełna 350-tysięcznym Lublinie do grona użytkowników systemu roweru miejskiego zapisało się już ponad 41 tys. osób. W tym sezonie przybyło przeszło 19 tys. użytkowników. Od 21 marca do 30 listopada tego roku rowery były wypożyczane ponad 436 tys. razy. Dzienny rekord wypożyczeń padł 27 kwietnia; z rowerów miejskich skorzystano 4.587 razy – poinformował operator systemu, firma Nextbike.

System ruszył jesienią ubiegłego roku, liczył 40 samoobsługowych stacji, po 10 rowerów. Duże zainteresowanie sprawiło, że w tym roku przybyły trzy stacje, sfinansowane przez sponsorów, obok dużych galerii handlowych. Władze miejskie zdecydowały o dwukrotnym powiększeniu systemu. Od kwietnia przyszłego roku uruchomionych ma być kolejne 42 stacje w Lublinie, wyposażone w 420 rowerów.

Nowe wypożyczalnie staną głównie w Śródmieściu, przybędzie ich też w dużych dzielnicach mieszkaniowych, m.in. na Czubach, Czechowie oraz w okolicach wyższych uczelni. Nowością będą dwie stacje z małymi rowerkami dla dzieci, staną one przy Alejach Racławickich i Alei Długosza, w pobliżu Ogrodu Saskiego, popularnego miejsca wypoczynku.

Pięć kolejnych stacji uruchomionych zostanie o oddalonym o kilkanaście kilometrów Świdniku. Dwie z nich będą liczyły po 10 rowerów, a trzy – po 7. W sumie do dyspozycji mieszkańców będzie 891 rowerów w 90 stacjach. Rozbudowę systemu przeprowadzi firma Nextbike, samorządy zapłacą za to prawie 6,9 mln zł.

Władze miejskie nie wykluczają w przyszłości dalszej rozbudowy systemu wypożyczalni rowerowych. „Mieszkańcy zgłaszają takie potrzeby. Zobaczymy, jakie będzie wykorzystanie powiększonego systemu, w przyszłym roku, od tego będą zależały dalsze decyzje. Być może wcześniej pojawią się nowe stacje sponsorskie” – dodał Wiącek.

Plany rozbudowy wypożyczalni rowerowych zakładały, że nastąpi ona jeszcze w tym roku. Latem władze miejskie ogłosiły już przetarg na budowę 20 stacji z 200 rowerami, ale został on unieważniony, ponieważ jedyna firma, która się zgłosiła, zażądała o milion zł więcej, niż przygotowano. Prezydent Lublina unieważnił przetarg i odłożył inwestycję, zapowiadając jednocześnie, że będzie większa. (PAP)