Członek zarządu woj. opolskiego Tomasz Kostuś w rozmowie z PAP powiedział, że drogi na pograniczu polsko-czeskim – a konkretnie na pograniczu opolskiego i kraju morawsko-śląskiego oraz kraju ołomunieckiego – „nie są w najlepszym stanie”, zarówno po stronie polskiej jak i czeskiej.

To – jak powiedział – nie sprzyja pobudzaniu gospodarki, zwłaszcza turystyki oraz szeroko pojętej aktywizacji pogranicza. Dodał, że są to też komunikacyjne „wąskie gardła” dla podróżujących z woj. opolskiego w stronę Austrii, Chorwacji czy Włoch. „Chcemy to zmienić dzięki pieniądzom unijnym dostępnym w programie Interreg V-A Republika Czeska – Polska” - zaznaczył.

Zapowiedział, że w najbliższych latach woj. opolskie chce zrealizować w partnerstwie z czeskimi regionami trzy projekty drogowe na pograniczu. Wnioski o ich dofinansowanie mają zostać złożone w listopadzie. „Będą to kompleksowe przebudowy dróg dostosowujące je do nowych parametrów, jeśli chodzi o nośność, szerokość czy kwestie bezpieczeństwa” – wyjaśnił PAP Kostuś.

Zastępca dyrektora departamentu infrastruktury i gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego Remigiusz Widera podał, że dwa projekty mają być realizowane z krajem morawsko-śląskim. Pierwszy z nich dotyczy remontu 4 km drogi wojewódzkiej nr 420 relacji Kietrz – Opawa, a po stronie czeskiej ponad półkilometrowego odcinka trasy w Opawie. Szacunkowe koszty tej inwestycji po polskiej stronie to 1,7 mln euro, a po stronie czeskiej 1,6 mln euro. W opolskim inwestycja ta – jeśli uda się pozyskać unijne dofinansowanie - powinna się zacząć w 2017.

Drugi projekt dotyczy infrastruktury drogowej na odcinku Branice – Uvalno. Po polskiej stronie przebudowany ma być odcinek drogi wojewódzkiej nr 419 o długości 2,8 km przebiegający przez całe Branice aż do granicy; po czeskiej - most graniczny wraz z dojazdami. Szacowany koszt tej inwestycji po stronie polskiej to ok. 2,3 mln euro, a po stronie czeskiej 1,1 mln euro. „W przypadku tego projektu mamy dosyć zaawansowaną dokumentację, którą realizujemy wspólnie z gminą Branice” – relacjonował PAP Widera. Oznacza to, że przetarg mógłby zostać rozstrzygnięty w 2016 r. a roboty ruszyć w roku następnym.

Trzeci projekt Opolszczyzna ma realizować z woj. dolnośląskim, powiatem kłodzkim i krajem ołomunieckim. Po stronie woj. opolskiego zakłada on przebudowę drogi wojewódzkiej 382 w miejscowości Paczków za ok. 1,5 mln euro. Woj. dolnośląskie za nieco ponad 12 mln euro chciałoby poprzez ten projekt wyremontować kilka odcinków dróg; powiat kłodzki jeden za 1,5 mln euro, a kraj ołomuniecki – dwa odcinki za 2,5 mln euro. „W ubiegłym roku składaliśmy wstępny, niewiążący wniosek dotyczący tego projektu. W ostatnich dniach wystąpiliśmy do woj. dolnośląskiego o potwierdzenie dalszej woli współpracy” – mówił Widera.

W poprzednim okresie programowania z lat 2007-2013 przeprowadzono już inwestycje na wiodących do polsko-czeskiej granicy drogach 382 i 411. Planowane obecnie zadania to kontynuacja działań poprawiających infrastrukturę drogową na tym terenie.

Kostuś dodał, że w planach jest również budowa drugiej części obwodnicy położonych niedaleko granicy polsko-czeskiej Głubczyc. Niespełna czterokilometrową dotąd obwodnicę tego miasta otwarto i oddano do użytku w październiku ub. roku. Potrzebę budowy jej kontynuacji zgłoszono jako uzupełnienie do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23. Kostuś podkreślił, że to zadanie o tyle ważne, że po czeskiej stronie ma w przyszłości powstać obwodnica Krnova i mowa jest o docelowym skomunikowaniu tych inwestycji. (PAP)