Według Kwiecińskiego zagrożeniem była nawet utrata całego unijnego dofinansowania i zwrot pełnej kwoty, którą województwo otrzymało na ten projekt.

Budowa lubelskiego lotniska kosztowała 476 mln zł, a dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013 wyniosła 144,5 mln zł.

"To był niełatwy projekt, mieliśmy zadyszkę na koniec jego rozliczania, ale udało nam się dzięki dobrej współpracy z KE (...) wypracować rozwiązanie dla tego problemu" - zaznaczył wiceszef MR.

"Tego typu sytuacje zdarzają się, nie dotyczą tylko małych projektów, ale też kluczowych. A to jedno z najważniejszych przedsięwzięć, które były realizowane w ostatnich latach w województwie lubelskim" - dodał.

Uczestniczący w spotkaniu wojewoda lubelski Przemysław Czarnek zwrócił uwagę, że port lotniczy w Świdniku jest przedsięwzięciem deficytowym i zwrot blisko 24 mln zł byłby dużym obciążeniem. "Tego rodzaju inwestycje w regionach, jak województwo lubelskie, są deficytowe, gdyż ciężko jest dopiąć ten budżet portu lotniczego w takim miejscu. Niemniej jednak pomimo swojej deficytowości one są niezwykle ważne dla rozwoju regionu i wszyscy liczą się z tym, że przynajmniej w tym okresie wstępnym będą przynosiły straty" - wyjaśnił.

Przypomniał też, że KE w 2015 r. stwierdziła, iż zostały przeszacowane prognozy dotyczące ruchu na lubelskim lotnisku, stąd problem.

Zdaniem wiceministra Kwiecińskiego w średnich ośrodkach gospodarczych lotnisko przyciąga i utrzymuje inwestorów. "Biznes, który decyduje, który zarządza przedsięwzięciami w tej chwili, przede wszystkim porusza się transportem lotniczym" - zaznaczył.

Od 2014 r. trwały rozmowy samorządu województwa z Komisją Europejską, która chciała zmniejszyć udzieloną dotację o 40 mln zł. Korekta była spowodowana niewykonaniem zakładanych wcześniej wskaźników dotyczących liczby pasażerów i zbyt rozbudowaną infrastrukturą portu lotniczego. W 2014 r. lotnisko obsłużyło 187,5 tys. pasażerów, a według deklaracji miało ich być 270 tys.

Po negocjacjach zapadła decyzja, że dotacja na lotnisko zostanie zmniejszona o 23,66 mln zł, przy tym te pieniądze będą rozliczone jako dofinansowanie do innych projektów transportowych w regionie, sfinansowanych przy udziale Regionalnych Programów Operacyjnych.

Jako pierwszy w piątek poinformował o tym marszałek województwa lubelskiego Sławomir Sosnowski. Według wiceministra Kwiecińskiego i wojewody Czarnka Komisja Europejska odpowiedź w tej sprawie przesłała dopiero w poniedziałek.

Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.

Z lubelskiego lotniska przewoźnicy oferują połączenia m.in. do Londynu, Oslo, Dublina, Monachium, Sztokholmu, Barcelony i Tel Awiwu.

Liczba pasażerów korzystających z lotniska w Świdniku systematycznie rośnie. W 2014 r. było to 187,5 tys. podróżnych; w 2015 r. - 265 tys. osób, zaś w ubiegłym roku – 377 tys. (PAP)